Kimia
    Hej,
    undrar när ni rekommenderar att det är bäst att man skriver hp.Jag går i första ring på VO,och jag läser Ma1a nu & Eng 5.Men eftersom jag inte var godkänd i svenskan från nian,så av den anledningen så läser jag Sva 1 nu.Så jag har börjat med kursen nu i vårterminen.Jag kommer alltså ha läst Sva 1 bara under 1 termin,när jag slutar första ring.Eftersom jag läste Sv grund under förra terminen.
    Så nu undrar jag om ni rekommenderar mig att skriva hp nu i februari?,eller är det bättre om jag skriver det vid nästa tillfälle?.
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    det är Bästa resultat av Högskoleprovet som gäller ( i fem år) & man får gör om HP obegränsat antal gånger - dvs varje vår och varje höst hela livet, om man så önskar. *L* :-)
    Å ena sidan, så är det klart att du lär dig mer till nästa gång och kommer troligtvis få högre resultat, men å andra sidan, så är det mycket bra med ERFARENHET av att ha gjort provet, så vet du vad du kan förvänta dig till nästa gång. Så om du kan spendera 450 kr. och en lördag, den 28 mars - på HP, så är det en bra investering, tycker i alla fall jag. Du kommer att bli rikare på erfarenhet. Du kommer att veta exakt vad som väntar nästa höst & kommer därför att ha ännu högre resultat på högstens HP.
    450 kr. är pengar "växer inte på träd" - och därför kanske är det upp till dina föräldrar att säga om de vill lägga pengarna på att du gör HP på prov nu under våren.
    Bästa hälsnings & stort lycka till!
    ANNA SYV