Eline
    Hej,

    Jag är ganska ny i grundskolans värld och har lite funderingar kring det här med olika "spår" i matematiken..
    Ifall en elev läser på exempelvis ett yrkesprogram och läser matematik 1a och 2a, blir den då begränsad i sina val mot högskolan sen? Finns det högskoleutbildningar som kräver att man läst matematik 1b och 2b exempelvis??
    Vet att exempelvis läkarutbildningen kräver matematik i C spåret. Vilket jag antar innebär att har man läst matematik 3b så måste man läsa om och få med sig matematik 3c?

    Hälsningar Eline

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Eline!

    Efter att ha läst matematik 1a och 2a kan man läsa matematik 3b och sedan 4 och då blir man behörig till läkarprogramet. Läkarprogrammet kräver inom matte - godkänt betyg i matematik 4. Vilka mattekurser man läste innan man läste matte fyra är det ingen som tittar på. Man måste alltid ha Grundläggande behörighet till alla högskoleutbildnignar i Sverige.

    Grundläggande behörighet får man t.ex om man har examen från ett yrkesprogram och har inom examen eller utanför examen även godkända betyg i svenska /eller svenska som andraspråk 2 och 3 och i engelska 6). Sedan krävs det ofta Särskild behörighet och till läkarprogrammet så är särskild behörighet - godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4. Har man grundläggande behörighet och godkända betyg i JUST DE FYRA KURSER som jag nämner ovan, är man behörig. Att man har eller inte har betyg i t.ex Fysik 1a eller i kemi1 eller i matte 3 är det ingen som över huvudet taget frågar om eller tittar på.

    Så  - huvudregel för att bli behörig till en högskoleutbildning: skaffa sig GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGET och sedan om just "din utbildning" kräver någon särskild behörighet, då måste man ha även den. Särskild behörighet kan man skaffa sig efter gymnasiet - genom att läsa på komvux eller genom prövningar.

    Det stämmer att det finns några få högskoleutbildningar som specifikt kräver t.ex matte 2b/2c eller matte 3c för särskild behörighet. Och om man t.ex har godkänt betyg i matte 2a från gymnasiet, är man inte behörig i så fall. Men det finns "hjälp att få" :) - man kan t.ex läsa en högre kurs i matte och på så sätt bli behörig, och samtidigt tjänar man också meritpoäng>>> för matte!

    Exempel: en högskoleutbildning kräver matte 3c för särskild behörighet. Eleven har godkänt betyg i matte 3b. Då kan eleven läsa matte 4 och får hen godkänt betyg i matte 4, anses hen vara behörig vad det gäller matte 3c och samtidigt också kan få meritpoäng>>> för att hen har godkänt betyg i en "högre" mattekurs.

    Och på samma sätt - om utbildning kräver matte 2b och/eller 2c, och man kan godkänt betyg i matte 2a, kan man läsa matte 3 (b är lite lättare kurs och c är lite svårare kurs - så kanske 3b är "bättre" att lsäa - lite lättare att få högre betyg... :) och får hen godkänt betyg i matte 3b /eller 3c/ anses eleven vara behörig vad det gäller "alla de olika lägre kurserna", dvs bl a i matte 2c (trots att hen egentligen har godkänt betyg i matte 2a och inte i 2c).

    Hoppas mitt svar gör det lite mer begripligt. Jag håller med om att det är rätt så krångligt med olika matte-kurserna. Hör av dig om nya frågor dyker upp!

    L. :)

    Liselotte

    För elever som ska välja gymnasial utbildning kan följande information om gymnasiekurser i matematik >> eventuellt vara till hjälp.

    OBS! alla "blåa ord" i våra svar och i dokument/sidor på fråga syv är Klickbara länkar. :) De leder vidare till mer information.