Eeeeee

    Hej på gymnasiet så läste jag samhälle beteende och fick många f men senare så började plugga på komvux och även på NTI jag fick betyg i filosofi,etnicitet och Kultur möten, lärande och utveckling, svenska två och svenska tre, psykologi 1 och psykologi 2, men jag har betyg i engelska sex och just nu håller det på att läsa engelska sex. Har även betyg f i matte 1b och f i Matte 2B. Och jag har också f i natur två från gymnasiet jag har f i fotografisk bild och spanska tre Jag har f i kriminologi men i stället för läsa om kriminologin så läser det filosofi två och relin 2 som är var och en 50 poängskurser så att jag kan få 100 poäng med de kursen istället för kriminologi. Men senare ville plugga på högskolan och jag vill läsa på socialprogrammet behöver jag då läsa om naturkunskap två spanska tre fotografisk bild eller kan jag ta andra kurser istället för de här kurserna?? Och är det ett krav att ha samhälls examen för att kunna plugga till socionom eller finns det någon lättare verk som jag kan gå till. Engelska sex och gymnasiearbete håller på att läsa just nu men jag kommer senare läser Matte 1 och matte 2 men behöver det även ta fotografisk bild natur två spanska tre?? Vil ha svar så fort som möjligt

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag gissar på att du med "socialprogrammet" menar socionomprogrammet, stämmer det? I så fall behöver du ha godkända betyg i matematik 1 och 2. Eftersom du tidigare fått F i matematik 1b, så råder jag dig att i första hand satsa på mattekurserna. Godkänt betyg i matematik 1a eller 1b eller 1c är ett krav för att kunna får ut examensbevis från komvux (vilket du måste göra för att få Grundläggande behörighet). Och godkänt betyg i matematik 2 krävs för särskild behörighet till socionomprogrammet.
    Tips! sök läsa matematik 1a på komvux. Det är den enklaste/lättaste kursen i gymnasiematte på nivå1. När du får godkänt betyg i matte 1a, diskutera med SYV-en på komvux (gör planering mot examensbevis). Det går inte ta ut examensbevis utan godkänt betyg i matte 1, så det bör vara högsta prioritet för dig, tycker jag. Sedan när du fått godkänt (och förhoppningsvis ännu högre betyg än E) i matte 1a, kan du ta en funderare om du vill/kan uppnå godkänt betyg i matematik 2. Du kan samråda med din lärare i matematik (när du läser matte 1a), det kan t.ex (kanske, eventuellt) vara så att du har någon sort dyskalkyli (svårigheter med siffrorna) och i så fall kan du ha rätt till undervisning i en liten grupp med speciallärare i matematik.
    Skulle det bli så att du ej uppnår godkänt betyg i matte 2, då kan du inte komma in på socionomprogrammet. Du kan i så fall kika på "liknande yrken" (OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt): kasta gärna ett öga på följande yrkespresentationer (snabblänkarna nedan):

    Beteendevetare

    Drogförebyggare

    Etableringslots

    Frivårdsinspektör

    Fältarbetare

    Kriminalvårdare

    Kvalitets- och etikrådgivare

    Samhällsvetare

    Samhällsvägledare

    Social brobyggare

    Socialadministratör

    Socialpedagog

    Studie- och yrkesvägledare, SYV

    Utredare på Försäkringskassan

    Frågorna om kurserna som t.ex Fotografisk bild kan du ta med SYV-en på komvux (när du har fått godkänt betyg i matematik 1); detta för att utan godkänt betyg i matematik 1 går inte ta ut examen från komvux.
    Allmänt gäller: det är ganska fritt vilka kurser som kan ingå i examensbevis från komvux (inte helt fritt men mycket friare än vad som gäller på gymnasiet).

    Studie- och yrkesvägledare