Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på de arbetsplatser som du nämner i din fråga finns olika yrken som finns representerade. T.ex på Försäkringskassan finns både utredare och handläggare. Handläggar-tjänst kan man få med endast gymnasiekompetens. För att få anställning som Utredare krävs det (som regel) 3-årig akademisk utbildning. Med akademisk utbildning menas utbildning på högskola-universitet.
    Även på Migrationsverket jobbar både administratörer och beslutsfattare (alltså olika yrken). Beslutsfattare brukar behöva ha någon form av juridisk utbildning, företrädesvis vara utbildad jurist. Och det är därför juristprogrammet på universitetet som i första hand rekommenderas. En administration-handläggartjänst kan man kanske få med endast gymnasial utbildning i bagaget.
    Vad gäller att jobba "hos kommunen" så finns det otroligt många olika yrken som finns inom kommunen - från stadsjurister, som har juristexamen (alltså examen från juristprogrammet) till skoladministratörer (som båda kan ha lärarutbildning eller endast gymnasial utbildning); men titta gärna på några yrken som t.ex bygglovshandläggare (utbildning finns inom yrkeshögskola exempel: utbildning/campus-vastra-skaraborg/bygglovshandläggare);
    Kika gärna på
    framtid.se/yrke/medicinsk-sekreterare
    framtid.se/yrke/handlaggare
    framtid.se/yrke/bygglovshandläggare
    framtid.se/yrke/utredare-forsakringskassan

    Studie- och yrkesvägledare