salma
    Hej,
    Min syster ska snart ta studenten, och har därmed fått f i både engelska och matte 2b. Hon vill söka till sjuksköterska eller socionom programmet. Kan hon komma in till högskolan med f i slutbetyg på kurset? Eller måste hon gå på komvux, komplettera ämnen och sedan vidare ansöka till högskolan. Eller går det att göra det i högskolan, medans man studerar, och samtidigt kompleterra.

    Tacksam för svaret,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Obehöriga tas inte in på högskoleutbildning utan din syster måste ha godkända betyg i matte 2, engelska 5&6 och i naturkunskap 2 samt samhällskunskap 1b plus Examensbevis från högskoleförberedande program eller från ett yrkesprogram med då med godkända betyg i svenska 2&3.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hon har godkänt på alla engelska 5 & 6 men fick underkänt på engelska 7, samt har hon godkänt på alla ämnen du har nämnt. Dock fick hon f på matte 2b. Finns det någon komplettering för det under högskolestudier, eller måste hon gå på komvux först. Tack för svaret!
    • Milla :

      Utan godkänt betyg i matematik 2 är man obehörig till socionom- och till sjuksköterskeprogrammet; detta för att matematik 2 ingår i SÄRSKILD BEHÖRIGHET både till socionom- och till sjuksköterskeprogrammet;
      hon kan läsa eller göra prövning i matematik 2a som är en lite enklare kurs (jämfört med matematik2b).
      Om hon sökte till högskola till hösten 2019, måste hon komplettera med examensbeviset och även kunna ladda upp godkänt betyg i matte 2www.antagning.se senast 20 juni.

    • Milla :

      Om hon inte senast 20 juni laddar upp godkänt betyg i matte 2 på www.antagning.se kommer hon få svar OBEHÖRIG och deltar ej i konkurrensen om utbildningsplats på sjuksköterskeprogrammet och på socionomprogrammet.