Max
    hej jag går första terminen i ettan och vill byta från natur till samhälle.
    Om det finns en ledig plats på samhälle, kan jag bara läsa vidare med den klassen eller måste jag gå om höstterminen?
    Om det skulle uppstå en ledig plats nu efter höstlovet, kan jag byta direkt till samhälle eller måste jag vänta tills efter jullovet?
    tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Max,
    du måste kontakta rektorn på Samhällsvetenskapsprogrammet med frågan om det finns lediga platser.
    Det är bäst att kontakta rektorer på flera olika skolor, då har du större chans att någon av dem svarar att det finns plats. Gör det snarast möjligt, vänta inte på ngt. för att det blir svårare att byta - ju längre du väntar: det läses en del olika kurser på NA och SA och det blir svårare för att dig att komma in & läsa ikapp - ju längre in i terminen det är.
    Andra alternativ för dig är att fortsätta läsa på NA första året, försöka få godkända betyg i kurserna - så många som möjligt i å k 1 och byta under sommarlovet. Fördelen med det? Jo, det kan, för det första, uppstå lediga platser (vilket du är beroende av); för det andra, kan du ta med dig dina betyg från NA - till SA i alla de kurser som är samma (givetvis) plus att rektorn kan fatta beslut om ett Individuellt anpassat program och du kan i så fall få in andra kurser, som normalt sett inte läses på SA - in i din gymnasieexamen (för att slippa gå om å k 1).
    Ännu ett alternativ är för dig att söka till nästa års antagning på dina "gamla" betyg från å k 9 - till ett annat program (t.ex. till SA). Du konkurrerar du på samma villkor som nuvarande elever i å k 9. Nackdelen med det är att du blir ett år äldre än dina klasskamrater; FÖRDELEN med det är att - du blir ett år äldre än dina klasskamrater! *L* ;-) - ett år mognare med mer livserfarenhet.
    Börja med att fråga på SA (rektorn är den som säkert kan svaret) - om det finns lediga platser nu och om det i så fall inte är för sent att byta (återigen är det rektorn beslut som gäller).
    Vet inte var i landet du bor, kan därför inte skicka förslag på skolor som erbjuder SA i din närhet.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=9&variant=&school_type=&view=list&county= kan du hitta skolornas presentationer inkl. kontaktuppgifter mm. Sortera ut på Län/kommun och även på inriktning - om du vill söka till en skola som erbjuder en speciell inriktning på SA.

    Önskar dig allt väl! Lycka till!
    Mikael SYV
    • : Tack för svaret! :)
    • Julia : Gick det bra med byte av program? Har du bestämt dig för ngt. alternativ! Vi på Fragasyv.se håller tummarna för dig! :-) Julia SYV