Sofie1234

    Hej, jag går i tankarna att plugga till djurskyddsinspektör. Har sökt runt om information men tycker det är lite oklart om lönen och hur arbetsmarknaden ser ut. Jag undrar vad ingångslönen och medellönen är? Finns det möjligheter att klättra i yrket och få högre lön? Hur ser arbetsmarknaden ut? När jag sökte fanns knappt något jobb ute som djurskyddsinspektör. Finns det fler möjligheter för jobb utanför Stockholm? (Bor i Stockholm)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vi vet om yrket Djurskyddsinspektör berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/djurskyddsinspektör
    Vad gäller klättra i yrket, så finns det i princip inom alla yrken möjlighet att på sikt och med lite tur bli en chef. Och med det följer mycket mer ansvar och också högre lön.
    Du får gärna höra med arbetsförmedlingen och med de som idag jobbar som djurskyddsinspektörer men också med personalavdelningar i de organisationer som anställer djurskyddsinspektörer.
    Att det finns få och ibland inga annonser om lediga jobb när man söker på "djurskyddsinspektör" stämmer även med min erfarenhet. Det kan bero på att annonser ligger under "veterinär" - för att arbetsgivare önskar anställa personer med svensk veterinärlegitimation för jobben som handlar om djurskydd. Veterinärutbildningen är lång, 5 år och på så lång tid är det svårt att säga någonting konkret om arbetsmarknaden. Men utbildar man sig till Veterinär, så kan man söka ( i alla fall till att börja med ) jobben som inte direkt har med djurskydd att göra utan med medicinsk behandling av djur på klinik och/eller med undervisning (t.ex Naturbruksgymnasier som erbjuder utbildning NB/djurvård och Naturbruksgymnasiet som erbjuder utbildning NB/hälshållning anställer veterinärer).

    Studie- och yrkesvägledare