Ebba
    har fått hem ett papper om mina gymnasieval och undrar vad "detta val behandlas av ett annat kansli?" Betyder det att jag kommer få hem ett annat papper om dom andra gymnasierna då? Eftersom de står att jag har behörighet för ett av valen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Du tänker helt rätt, Ebba!
    "Behandlas av ett annat kansli" betyder att du sökte till en gymnasieskola som ligger i en annan kommun och det är ett annat kansli som behandlar din ansökan till just den skolan.

    Du borde på ngt. sätt få besked ang. det valet eller de valen - troligtvis i ett annat brev ("papper" som kommer hem).

    Detta är preliminära antagningsresultat. Visst är det spännande att få se på dem, men egentligen så spelar det inte så stor roll vad man får för svar på prelim.antagning - eftersom det är de betygen som man får i slutet på maj som verkligen gäller.

    En ny antagningsomgång sker när betygen från vårterminen i åk9 blir kända. Du är beroende av alla andra elever som söker samma utbildningar som du och de är beroende av dig! Frågan är vem av er som "vinner" i konkurrensen i juni?

    Ingen hänsyn tas då till vilket besked du får nu. Därför är det egentligen inte så viktigt att få de beskeden. Spännande att se men egentligen så spelar det ingen roll nu.

    "Tappar man" något godkänt betyg kan man förvandlas från Antagen till obehörig - eller tvärtom.

    Hoppas du fick svar på din fråga nu.
    Mikael