Albin

    Hej! Jag läser teknik 2 just nu men tycker att det inte är roligt så funderar på att hoppa av det. Vill bara dubbelkolla två frågor med dig. 1. Behöver man teknik 2 för att komma in på någon högskolelinje? 2. Läser teknikprogrammet så vårt program är 2500 poäng. Har också läst utökat för Matte 5 och Företagsekonomi. Så läser just nu 2700 poäng. Har hört talas om att man plockar då bort 2 ämnen med lägst betyg när man söker till högskola. Stämmer det? Är det isåfall två valfria ämnen eller får man bara plocka bort ämnen som inte behövs för att komma in på högskolelinjen. T.ex om jag vill läsa "Internationell logistik" på Chalmers på högskolan så behövs ​Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller 3c. Kan jag då plocka bort Matte 1c och Engelska 5 eller funkar det bara att plocka bort t.ex Företagsekonomi och Spanska? Mvh Albin

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Albin;

    i examensbeviset (om du uppnår kraven och får ut Examensbevis) kommer endast 2500 poäng var "vanliga" kurser, och de övriga - i ditt fall (om du får betyg i 2700p.) 200p. blir markerade som "U"-kurser (utökat program).
    De kurser som i examensbevis är markerade med "U" räknas in endast i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng.
    Teknik 2 brukar inte krävas för behörighet (känner inte till någon högskoleutb. som skulle specifikt kräva den kursen) och den ger inte meritpoäng, så om Teknik 2 blir i ditt examensbevis markerad med "U", kommer inte det betyget påverka ditt meritvärde.

    Vilka kurser som i ditt examensbevis blir markerade med "U" bör du kunna se i din individuella studieplan. Prata annars med SYV  på din skola.
    Matte 1 och eng 5 kan inte bli "U"-kurser; det är obligatoriska kurser på alla gymnasieprogram/nationella program och det går inte att få ut examensbevis utan godkänt betyg i de kurser.
    Om du utan teknik2 uppfyller kraven för exam.bevis och tycker det är jobbigt att läsa teknik2, prata med syv på din skola; säg att du vill hoppa av. Kontrollera att du ändå, även utan teknik2 kommer uppfylla kraven för exam.bevis.
    Hälsningar
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare