AKO
    Hej, har några frågor om tekniskt basår. Går i 3:an i teknik just nu och undrar för det första om jag kan komma in på ett teknisk basår även om jag redan har haft alla kurser som basår har; Matematik 3c och 4, Kemi 1, Fysik 1a och 2. Jag har inte tillräckligt med betyg för att komma in på civilingenjör linjen som jag vill komma in på, men jag kan komma in på ett basår. Jag kommer har runt 16.7 merit i slutet av året.

    Den andra frågan är om att det finns någon skillnad mellan (Tekniskt basår, Campus), (Tekniskt basår, KTH Flemingsberg) och (Tekniskt basår, Södertälje). Är det alla samma sak på olika platser, jag vill försöka komma in i "Civilingenjörsutb i maskinteknik vid Kungliga Tekniska högskolan".

    Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    basåren på universitetsnivå (bland annat på KTH) är de så kallade "för utbildningar" och varje lärosäte bestämmer självt om för-utbildningen ska erbjudas eller inte och om för-utbildningen erbjuds, vilka villkor som gäller (t.ex om platsgaranti på någon eller några utbildningar på grundnivå som man kan komma efter för-utbildningen, ska erbjudas eller inte). Och lärosätena kan ändra sig inför nästa antagning. Om huruvida basåret/basåren kommer erbjudas på KTH eller på någon annan högskola eller universitet i Sverige med start hösten 2024 kommer fastställas helt och hållet till mitten av mars 2024 när anmälningsperiod börjar.
    Som det är idag, så erbjuds platsgaranti (Om den erbjuds) till "någon av utbildningarna på samma lärosäte" alltså man får inte garantiplats på just den utbildningen man önskar kommer in på utan på "någon" utbildning (oftast där det är lättare att komma in). De populära utbildningar brukar inte ha garantiplatserna men det är upp till lärosätet att bestämma hur de gör med det.
    Vad gäller behörighet till basåren (om basåret, över huvudet taget, erbjuds) så brukar Grundläggande behörighet krävas + godkänt betyg i matematik 2 (eller matematik 3) och det kan också ställas som kravet att man inte sedan innan har godkända betyg i de kurserna som erbjuds inom basåret. Men lärosätet kan också bestämma att det inte spelar någon roll om man ska "läsa om" kurserna (eftersom man redan har godkända betyg). Det är, som sagt, upp till lärosätet. Och det som gäller idag behöver inte gälla vid nästa antagning, utan lärosätet kan ändra sig och i värsta fall upphöra med basåren helt.
    På grund av att det är helt upp till lärosätena så kan inte jag, som inte jobbar på KTH, svara på dina frågor.
    Du får gärna vända dig till studievägledare på de institutionerna som idag har för-utbildningar (basåren); du måste fråga på rätt lärosäte, alltså om du vill gå basåret på KTH, fråga just på KTH (detta för att generella regler omfattar inte för-utbildningarna/basåren).
    Mitt råd till dig blir att du gör högskoleprovet. Då kommer du prövas i HP-urvalet där du får en ny (extra) chans att komma in.
    Jag antar att du gör ditt bästa i varje kurs du läser och kommer försöka få så höga betyg som möjligt i ditt examensbevis från gymnasiet och på så sätt får så högt meritvärde som möjligt.
    Om basåret/basåren på KTH kommer erbjudas med start hösten 2024, kan du söka till dem men du kan samtidigt söka till den "riktiga utbildningen" som du egentligen vill komma in på (Civilingenjörsutb i maskinteknik).
    Även om du inte gör högskoleprovet och kommer samtidigt ha lägre meritvärde än vad som tidigare gav plats på din drömutbildning, så är det ändå inte uteslutet att du kommer in: antagningsgränsen kan gå ner t.ex om antal utbildningsplatser utökas eller om utbildningen blir mindre populär än förut. Så, mitt råd är att du söker till alla de utbildningar som du vill läsa, även om det ser ut som att dina meriter inte kommer ge dig plats på utbildningen.
    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare