Emma_S

    Hej, Jag blev färdigutbildad civilekonom för 13 år sedan och har jobbat inom ekonomi. Är nu sugen på yrket som bibliotekarie! Har förstått att utbildningen är ganska lång. Kan man dra någon nytta av sina ekonomistudier om man önskar studera till bibliotekarie? //Emma S

    • Emma_S : Stort tack för ditt svar! :)
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrket Bibliotekarie är i Sverige icke-reglerat, vilket betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de tycker passar. Dock brukar arbetsgivare efterfråga utbildning från Bibliotekarieprogrammet eller från Biblioteks- och informationsvetenskapsprogrammet. Men det finns exempel på att utbildade journalister, kommunikatörer, informatörer och även folk med andra utbildningar som grund jobbar som Bibliotekarier. Du kan alltså söka jobb som bibliotekarie med den utbildning som du redan idag har men chansen är enligt min erfarenhet liten att få jobbet utan "rätt utbildning".
    Vad gäller möjlighet att tillgodoräkna sig några kurser inom Bibliotekarieprogrammet eller inom Biblioteks- och informationsvetenskapsprogrammet, så har jag tyvärr svårt att tro att någonting från din utbildning till Civilekonom skulle bli tillgodoräknat (detta på grund av att det är Olika kurser ingår i de olika utbildningar). Du kan själv jämföra kursinnehåll i utbildningarna. Du kan också kontakta studievägledare på de institutioner där Bibliotekarieprogrammet och Biblioteks- och informationsvetenskapsprogrammet ges och ställa din fråga till de som dagligen jobbar med just de frågorna. Se listan på utbildningar till bibliotekarie på lärosätenas gemensam webbplats Studera.nu: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=bibliotekarie
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare