Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32106 frågor besvarade.
Från förskollärare till Barnombudsman?
5Poäng
Sana
Hej!
Nästa termin kommer jag studera mitt tredje läsår på förskollärarprogrammet i SU. Jag har däremot en stark dragning till att läsa en Masters (Barn och Ungdomsvetenskap), för jag har alltid varit starkt intresserad att hjälpa barn i svåra situationer. Jag har själv varit vittne och ett offer för grov misshandel när jag var barn. Men när jag läser mer om hur det går till för att bli BARNOMBUDSMAN, ser jag att det står i grunden att måste man ha en juridikexamen - hur kan det vara? Vart jag än vänder mig för att finna möjligheter att jobba med barns rättigheter, står juridikexamen i vägen...
Är det möjligt att med en lärareexamen + en masters jobba med barnens rättigheter? På en myndighet? Vad är våra möjligheter? Jag tackar på förhand och hoppas alla som läser det här, är ok i dessa oroande tider
Om juristexamen krävs, då kommer du inte få jobbet om du inte har juristexamen. Men kika gärna på följande möjligheter: jobba på Kvinnojourer - en hel del kvinnor som söker hjälp där har barn; jobba för BRiS eller för ngn annan hjälporganisation.
Hej! jag tänker så här - med förskollärarexamen i grunden kan man (i alla fall på sikt) få jobb som Förskolerektor/chef för förskola och då ingår det att ta hänsyn till, försvara och ombesorga barnens rättigheter. Andra möjligheter: sikta på att bli forskare inom det område som intresserar dig som mest; jobba med adoptioner - kika på möjligheten att bli Adoptionskonsult, t.ex; även om det är oftast socionomer och jurister som jobbar med adoptioner, så är det inte helt omöjligt att även med en annan utbildning få jobba med det.
Exakt vilka Myndigheter eller Organisationer och i vilka roller (arbetstitlar) står ju inte... men det finns kontaktuppgifter till de som jobbar på det programmet, så fråga gärna dem som jobbar på just det programmet - om de t.ex vet var deras f d studerande jobbar idag. En allmän studievägledare kan inte veta sådana detaljer och speciella svar på just en så specifik och ovanlig fråga i andra fall än om hen råkar känna någon (privat) som just gick samma utbildning och jobbar inom det område som du ställer din fråga inom.
Hej! det har tidigare gjorts alumnenkäter med alumner (de som gick utbildning på master i barn- och ungdoms... - alltså det programmet som du vill läsa efter förskollärarprogrammet) för att se vad de arbetade med efter masterprogrammet***. Och det visade sig att de arbetar främst inom fyra sektorer:
1) Ideell sektor, till exempel på Friends, Rädda Barnen, SOS Barnbyar, m.m.
2) Offentlig förvaltning, till exempel kommun, Migrationsverket, Skolverket, utbildningsförvaltningen, SIS, region, Barnafrid, som till exempel samordnare, utredare, handläggare, m.m.
3) Universitet, till exempel som adjunkt.
4) Professionsnära yrken såsom förskola, skola, socialtjänst.
Stockholms Universitet har tyvärr ingen statistik (uppgift från maj 2020) över hur många som får jobb efter examen, så det går inte att svara på hur stor chans det är att man får sitt drömjobb efter examen. Det som är viktigt i detta program (master i barn- och ungdoms...) är att man bygger sin profil under studietiden genom praktik, valbara kurser och val av ämne till examensarbete, men även att man ständigt lär känna sin arbetsmarknad under studietiden genom att till exempel delta i karriärevent och knyta kontakter. På så sätt har man större chans att efter examen hitta ett arbete som man vill ha. ____________________ *** - det framgår tyvärr inte om de - förutom det aktuella masterprogrammet även hade en annan utbildning - t.ex socionomexamen, juristexamen eller lärarexamen, t.ex och det framgår inte heller vilka andra meriter de har, t.ex språkkunskaper (till vissa jobb kan ibland behövas att man kan ett visst - ibland ovanligt - språk).
Frågor och svar taggade med 'stödundervisning' (3 st.)
Hej!
Jag går just nu en intervallbehandling på SCÄ och har blivit erbjuden att gå en mer omfattande behandling (vilket min magkänsla säger att krävs) i ca 3 månaders tid från kl 09-15 varje vardag. Det som står emellan är att jag verkligen inte vill gå om 2:an utan ta studenten med mina vänner...
Anna: :
Hejsan,
häIsan är det viktigaste, tycker vi här på Fråga SYV. Se tilI att göra aIIt du kan för att bIi frisk. Om man inte är frisk kan man varken sig arbeta... Läs hela svaret
Hej
Är mamma till en son som börjat 3:e året på gymnasiet. Han avslutade dock åk2 med underkänt i ett ämne. Han har verkligen lagt ner all tid på detta ämne och på lektionerna går det bra likaså när han pluggar hemma men på de skriftliga proven når han inte godkänt. Så har det sett ut under...
Anna: :
hej Christina,
det kan spela ganska stor roll exakt vad det är för kurs.
Om det är en kurs i vilken man kan ha F betyg och ändå få ut Examensbevis - så... Läs hela svaret
Hej,
Vår dotter går i 8:an och vill sluta med Tyska. Jag har tre frågor:
1. Hur påverkar det behörigheten att söka till gymnasiet?
2. Finns det något ämne på högstadiet som kan ersätta språkvalet och som ger motsvarande meritpoäng? Jag har förstått att de elever på hennes skola som inte...
Mikael: :
Hej Coco,
jag skall försöka svara på dina frågor men återkom om jag missar ngt eller om du får följdfrågor, OK?
Här kommer mina svar:
1. om man slutar med Tyska i 8:an, påverkar det INTE behörighet att söka... Läs hela svaret