Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32109 frågor besvarade.
Från förskollärare till Barnombudsman?
5Poäng
Sana
Hej!
Nästa termin kommer jag studera mitt tredje läsår på förskollärarprogrammet i SU. Jag har däremot en stark dragning till att läsa en Masters (Barn och Ungdomsvetenskap), för jag har alltid varit starkt intresserad att hjälpa barn i svåra situationer. Jag har själv varit vittne och ett offer för grov misshandel när jag var barn. Men när jag läser mer om hur det går till för att bli BARNOMBUDSMAN, ser jag att det står i grunden att måste man ha en juridikexamen - hur kan det vara? Vart jag än vänder mig för att finna möjligheter att jobba med barns rättigheter, står juridikexamen i vägen...
Är det möjligt att med en lärareexamen + en masters jobba med barnens rättigheter? På en myndighet? Vad är våra möjligheter? Jag tackar på förhand och hoppas alla som läser det här, är ok i dessa oroande tider
Om juristexamen krävs, då kommer du inte få jobbet om du inte har juristexamen. Men kika gärna på följande möjligheter: jobba på Kvinnojourer - en hel del kvinnor som söker hjälp där har barn; jobba för BRiS eller för ngn annan hjälporganisation.
Hej! jag tänker så här - med förskollärarexamen i grunden kan man (i alla fall på sikt) få jobb som Förskolerektor/chef för förskola och då ingår det att ta hänsyn till, försvara och ombesorga barnens rättigheter. Andra möjligheter: sikta på att bli forskare inom det område som intresserar dig som mest; jobba med adoptioner - kika på möjligheten att bli Adoptionskonsult, t.ex; även om det är oftast socionomer och jurister som jobbar med adoptioner, så är det inte helt omöjligt att även med en annan utbildning få jobba med det.
Exakt vilka Myndigheter eller Organisationer och i vilka roller (arbetstitlar) står ju inte... men det finns kontaktuppgifter till de som jobbar på det programmet, så fråga gärna dem som jobbar på just det programmet - om de t.ex vet var deras f d studerande jobbar idag. En allmän studievägledare kan inte veta sådana detaljer och speciella svar på just en så specifik och ovanlig fråga i andra fall än om hen råkar känna någon (privat) som just gick samma utbildning och jobbar inom det område som du ställer din fråga inom.
Hej! det har tidigare gjorts alumnenkäter med alumner (de som gick utbildning på master i barn- och ungdoms... - alltså det programmet som du vill läsa efter förskollärarprogrammet) för att se vad de arbetade med efter masterprogrammet***. Och det visade sig att de arbetar främst inom fyra sektorer:
1) Ideell sektor, till exempel på Friends, Rädda Barnen, SOS Barnbyar, m.m.
2) Offentlig förvaltning, till exempel kommun, Migrationsverket, Skolverket, utbildningsförvaltningen, SIS, region, Barnafrid, som till exempel samordnare, utredare, handläggare, m.m.
3) Universitet, till exempel som adjunkt.
4) Professionsnära yrken såsom förskola, skola, socialtjänst.
Stockholms Universitet har tyvärr ingen statistik (uppgift från maj 2020) över hur många som får jobb efter examen, så det går inte att svara på hur stor chans det är att man får sitt drömjobb efter examen. Det som är viktigt i detta program (master i barn- och ungdoms...) är att man bygger sin profil under studietiden genom praktik, valbara kurser och val av ämne till examensarbete, men även att man ständigt lär känna sin arbetsmarknad under studietiden genom att till exempel delta i karriärevent och knyta kontakter. På så sätt har man större chans att efter examen hitta ett arbete som man vill ha. ____________________ *** - det framgår tyvärr inte om de - förutom det aktuella masterprogrammet även hade en annan utbildning - t.ex socionomexamen, juristexamen eller lärarexamen, t.ex och det framgår inte heller vilka andra meriter de har, t.ex språkkunskaper (till vissa jobb kan ibland behövas att man kan ett visst - ibland ovanligt - språk).
Hej
en elev som redan läst 3 år på yrkesintroduktion och uppnådde behörighet till yrkesprogram i alla ämnen förutom engelska. Får vi anta honom till ett annat introduktionsprogram alltså till IMV, trots att hen redan läst 3 år på ett annat IM?
Anna: :
Hej!Skolverket säger att det inte finns någon regel som skulle förbjuda att anta till ett annat IM även om eleven redan läst 3 år på t.ex yrkesintroduktion. Men det... Läs hela svaret
hej, jag undrar vad är det som är skillnad på yrkesintroduktion & språkintro? eleverna från båda utbildningar kan ju komma in på gymnasiet sen. Vad är det för skillnad?
mvh
Ulla
Anna: :
Hej Ulla,
båda de utbildningar som du nämner är olika program inom IM, Introduktionsprogrammen. Det gemensamma för IM är att eleverna inte är behöriga till... Läs hela svaret
Hej, jag behöver få förslag på skolor där eleven kan få en plats på IMYRK HA, RL eller FT där det även är lätt att få ett boende, gärna på skolinternat. Har ni några tips?
Tacksam för ett snabbt svar!
G. :)
Peter: :
Hej G,
Introduktionsprogrammen>>, inklusive Yrkesintroduktion>> - är det i första hand i "din egen" kommun dvs där eleven är folkbokförd, som man... Läs hela svaret
Undrar om någon kan svara på om det finns någon möjlighet alls för elev att kombinera IM - språkintrodukton med IM - yrkesintroduktion? I så fall finns någon skola i Stockholms eller Uppsala län som har BF eller VO som skulle finnas den möjligheten?
Anna: :
Hejsan, behörighet till yrkesintro inom IM>> är Kunskaper i svenska motsvarande åk6 i grundskolan + intresse för det aktuella yrket. Därför ser jag inga hinder för eleven,... Läs hela svaret
Där finns ju följande (svårt att särskilja och veta vad som är bäst for sonen nu...):
Programinriktat individuellt val (IMPRO)
Programinriktat individuellt val är en utbildning som ska leda vidare till ett nationellt yrkesprogram. Du kan följa flera kurser på ett nationellt program samtidigt...
Milla : :
Hejsan!
Se här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/hjaelp-med-vaegledning-infoer-gymnasievalet-1 erbjudande om Privat vägledning. På sidan där står det epostadress dit du kan maila.
Bästa hälsningar
Milla SYV