Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32111 frågor besvarade.
Från förskollärare till Barnombudsman?
5Poäng
Sana
Hej!
Nästa termin kommer jag studera mitt tredje läsår på förskollärarprogrammet i SU. Jag har däremot en stark dragning till att läsa en Masters (Barn och Ungdomsvetenskap), för jag har alltid varit starkt intresserad att hjälpa barn i svåra situationer. Jag har själv varit vittne och ett offer för grov misshandel när jag var barn. Men när jag läser mer om hur det går till för att bli BARNOMBUDSMAN, ser jag att det står i grunden att måste man ha en juridikexamen - hur kan det vara? Vart jag än vänder mig för att finna möjligheter att jobba med barns rättigheter, står juridikexamen i vägen...
Är det möjligt att med en lärareexamen + en masters jobba med barnens rättigheter? På en myndighet? Vad är våra möjligheter? Jag tackar på förhand och hoppas alla som läser det här, är ok i dessa oroande tider
Om juristexamen krävs, då kommer du inte få jobbet om du inte har juristexamen. Men kika gärna på följande möjligheter: jobba på Kvinnojourer - en hel del kvinnor som söker hjälp där har barn; jobba för BRiS eller för ngn annan hjälporganisation.
Hej! jag tänker så här - med förskollärarexamen i grunden kan man (i alla fall på sikt) få jobb som Förskolerektor/chef för förskola och då ingår det att ta hänsyn till, försvara och ombesorga barnens rättigheter. Andra möjligheter: sikta på att bli forskare inom det område som intresserar dig som mest; jobba med adoptioner - kika på möjligheten att bli Adoptionskonsult, t.ex; även om det är oftast socionomer och jurister som jobbar med adoptioner, så är det inte helt omöjligt att även med en annan utbildning få jobba med det.
Exakt vilka Myndigheter eller Organisationer och i vilka roller (arbetstitlar) står ju inte... men det finns kontaktuppgifter till de som jobbar på det programmet, så fråga gärna dem som jobbar på just det programmet - om de t.ex vet var deras f d studerande jobbar idag. En allmän studievägledare kan inte veta sådana detaljer och speciella svar på just en så specifik och ovanlig fråga i andra fall än om hen råkar känna någon (privat) som just gick samma utbildning och jobbar inom det område som du ställer din fråga inom.
Hej! det har tidigare gjorts alumnenkäter med alumner (de som gick utbildning på master i barn- och ungdoms... - alltså det programmet som du vill läsa efter förskollärarprogrammet) för att se vad de arbetade med efter masterprogrammet***. Och det visade sig att de arbetar främst inom fyra sektorer:
1) Ideell sektor, till exempel på Friends, Rädda Barnen, SOS Barnbyar, m.m.
2) Offentlig förvaltning, till exempel kommun, Migrationsverket, Skolverket, utbildningsförvaltningen, SIS, region, Barnafrid, som till exempel samordnare, utredare, handläggare, m.m.
3) Universitet, till exempel som adjunkt.
4) Professionsnära yrken såsom förskola, skola, socialtjänst.
Stockholms Universitet har tyvärr ingen statistik (uppgift från maj 2020) över hur många som får jobb efter examen, så det går inte att svara på hur stor chans det är att man får sitt drömjobb efter examen. Det som är viktigt i detta program (master i barn- och ungdoms...) är att man bygger sin profil under studietiden genom praktik, valbara kurser och val av ämne till examensarbete, men även att man ständigt lär känna sin arbetsmarknad under studietiden genom att till exempel delta i karriärevent och knyta kontakter. På så sätt har man större chans att efter examen hitta ett arbete som man vill ha. ____________________ *** - det framgår tyvärr inte om de - förutom det aktuella masterprogrammet även hade en annan utbildning - t.ex socionomexamen, juristexamen eller lärarexamen, t.ex och det framgår inte heller vilka andra meriter de har, t.ex språkkunskaper (till vissa jobb kan ibland behövas att man kan ett visst - ibland ovanligt - språk).
Frågor och svar taggade med 'studieinsats' (4 st.)
Hej Enligt Skolverket får gymnasieelever som klarar moderna språket Steg 3 ,meritpoäng plus 100 poäng. Jag frågar om rektor kan bestämma att elever bara får 100 poäng och inte meritpoäng?
Milla : :
Hej,läs gärna en sammanfattande information om meritpoängen på gymnasieGuiden.se/meritpoäng Rektorn kan inte bestämma vilka kurser som ger meritpoäng. Att kursen är på... Läs hela svaret
Hej, Jag hoppas allt är bra. Jag har en fråga angående min utbildningsplan. Jag har nyligen avslutat mitt gymnasieprogram inom Naturvetenskap och är intresserad av att fördjupa mig inom farmaceutiska områden. Jag har märkt att det finns en utbildning...
Milla : :
Hej,jag tror du menar yrkeshögskoleutbildning till Apotekstekniker som pågår i 3 terminer, alltså 1,5 år på heltid (alltså studieinsats på 40 timmar per... Läs hela svaret
Hej! Jag är en student vi universitet som har börjat läsa lärarprogrammet hösten 2019 och har klarat av hela året. Men nu i 2020 har jag ansökt nytt program och har blivit antagen till och jag har börjat läsa både två samtidigt....
Julia: :
Hej!det är mycket ovanligt att man läser 2 heltidsutbildningar på högskolenivå samtidigt, för att insats på 80 timmar per vecka krävs. Du får givetvis svara att du vill... Läs hela svaret
Hej!
Är det mycket plugg på socionomprogrammet? Jag vet att det varierar men hur brukar det vara? Är det väldigt krävande? Får man tid för annat vid sidan av plugget? Såg dessutom att över 130 st var antagna till programmet. Är detta verkligen möjligt? Kmr det alltså att gå mer än 130 st i en...
Anna: :
Hej Linn,
om man läser på heltid, då är tanken att man lägger ca 40 timmar per vecka på sina studier, precis som man gör när man arbetar. 130 studerande brukar vara indelade i... Läs hela svaret