Sebastian

    Hej! jag läser just nu sista året till Studie och yrkesvägledare och jag undrar lite gällande psykoterapeut utbildning. Det är väldigt luddigt när man googlar vilka som kan få vidareutbilda sig till psykoterapeuter. Som jag har förstått det så är de läkare eller socionom som gäller men som jag har förstått det så har även vissa beteendevetare också lyckats komma in... Så min fråga är egentligen.. Går det att som Syv komma in på utbildningen? Det känns ju ganska likt då de också är ett socialt yrke. Jag förstår att man måste jobba ex antal år först. Men hur ser det ut sen? MVH

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian!
    Psykoterapeutprogrammet ges på halvfart och man ska samtidigt som man går det programmet jobba på minst 25% (10 timmar i veckan) på en arbetsplats där man kan utöva (under handledning) vissa psykoterapeutiska arbetsuppgifter.
    Det vi vet om yrket psykoterapeut berättar vi på framtid.se/yrke/psykoterapeut - situationen/reglerna kan kanske ändras i framtiden, men som det har varit tidigare så är de flesta legitimerade psykoterapeuter i Sverige, alltså de som fått legitimation från socialstyrelsen var i grunden, enligt de uppgifter vi har, - psykologer. Det är antagningsgrupper på de lärosätena där psykoterapeutprogrammet ges som har sista ordet om vem som är behörig och vem som antas.
    Jag håller med dig om att beskrivningen som "människovårdande yrken" är rätt så luddig. Jag tycker du kan vända dig till ansvariga på de lärosäten som erbjuder psykoterapeutprogrammet och påtala det för dem. När vi ställde frågor om det fick vi svar att det är en bedömning som görs och att det är omöjligt att skriva ner exakt vilken grundutbildning som kan leda till yrket psykoterapeut, då även sjuksköterskor (t.ex med påbyggnadsutbildning till psyk.sjuksköterskor eller med "rätt" arbetslivserfarenhet) har tidigare blivit antagna till psykoterapeutprogrammet. En förklaring till varför SYV-ar inte antas till psykoterapeutprogrammet är troligtvis den att med SYV-utbildningen kan man inte få anställning där man kan "öva" på den typen av samtal som man lär sig under studier på psykoterapeutprogrammet.
    Du får gärna vända dig till studievägledare på de institutioner där psykoterapeutprogrammet ges, till Socialstyrelsen, till arbetsgivare som anställer psykoterapeuter - och vi är tacksamma om du återkommer och berättar för oss vad du fick för svar. Vi som svarar på FRåGA SYV är alltid villiga att lära oss mer om yrken och utbildningar.