Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    INTERNATIONAL BACCALAUREATE DIPLOMA (IB) är ett Internationellt gymnasieprogram, ej svenskt program. Det är därför inte svenska regler som gäller ang.uppfylla kraven för Diplom från IB. Vi på FRåGA SYV specialiserar oss i första hand på de svenska utbildningar; kan därför ärligt säga att det inte känner till exakt vilka krav som du måste uppfylla för att få diplom från IB.
    Mitt råd är att du pratar med de ansvariga på din skola (t.ex med rektor på IB-programmet om ni har sådan, annars rektor för hela gymnasieskolan); du kan också se om du hittar svar på din fråga på https://www.ibo.org -- ställ annars din fråga till https://www.ibo.org
    Allmänt, så avråder vi från att ha frånvaro från sin utbildning; givetvis kan "saker hända" och det går inte att förbjuda elever att bli sjuka men annars så rekommenderar vi att eleverna är 100% närvarande på alla "moment" inom sin utbildning och gör sitt bästa i varje kurs och varje ämne de läser.

    Studie- och yrkesvägledare