I
    Hej!

    Jag tar studenten i juni och förbereder just nu för högskoleprovet. Jag är väldigt intresserad av läkarprogrammet men mina betyg räcker tyvärr inte till, så jag satsar på HP istället.
    Om jag dock inte kommer in på läkarprogrammet HT2021 så funderar jag på att läsa lite fristående kurser (orelaterade till läkaryrket), mest för nöjesskull. Jag är exempelvis intresserad av språk och datavetenskap och skulle vilja utvecklas i dessa områden. Met det sagt har jag en rad funderingar som jag gärna vill få svar på.

    1) Kan jag läsa hur många fristående kurser som helst (upp till 45 hp/termin) även om jag nödvändigtvis inte är ute efter ett skäddarsytt examen? Och påverkar det isåfall mina framtida studier, när jag så småningom läser ett program?
    2) Kan jag välja att inte ta emot studiestöd från CSN när jag läser fristående kurser? Läkarprogrammet är ju 6 år långt, och eftersom man får bidrag i max 6 år så vill jag spara pengarna till just den utbildningen.
    3) Går det att läsa fristående kurser medan man pluggar till läkare?

    Jag ser fram emot ert svar.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej I!
    Du frågar:

    1) Kan jag läsa hur många fristående kurser som helst (upp till 45 hp/termin) även om jag nödvändigtvis inte är ute efter ett skäddarsytt examen? Och påverkar det isåfall mina framtida studier, när jag så småningom läser ett program? - Mitt svar: du får läsa hur många kurser som helst upp till den nivån som är max hp (45 hp per termin kan antagning.se anta till), vilket morsvarar 150% studietakt, alltså läser du 60 timmar per vecka (i snitt).

    Du frågar:
    2) Kan jag välja att inte ta emot studiestöd från CSN när jag läser fristående kurser? Läkarprogrammet är ju 6 år långt, och eftersom man får bidrag i max 6 år så vill jag spara pengarna till just den utbildningen. Mitt svar: om du inte ansöker om studiemedel, kommer ingen fråga dig om du vill ha studiemedel. Du måste själv aktivt söka studiemedel. Det är helt frivilligt att ansöka om studiemedel och andra typer av studiestöd. Du har rätt i att det nya läkarprogrammet är på 6 år och max studiemedel på högskolenivå är också 6 år, så det är smart att spara veckorna så att du kan ha studiestöd under hela programmet.

    Du frågar:
    3) Går det att läsa fristående kurser medan man pluggar till läkare? Mitt svar: det är inte förbjudet om du kommer in på kurserna. Frågan är bara om du hinner och orkar läsa mer samtidigt som du läser på läkarprogrammet.