Chetinthi

    Hej, Nu har min son börjat 6:an och äntligen får han välja spanska som språk, något han har sett framemot. Men... han blev nekad. Problematiken är att jag är spansktalande. Han hade påbörjat moderspråk i spanska i 3:an men fick sluta då läraren tyckte att han inte uppfyllde kraven för moderspråk... Han kunde inte tillräcklig, då tyckte läraren att det var bäst att vänta tills han började 6:an och valde det som moderna språk istället. Men nu får han inte välja det av den nuvarande läraren då han tycker att han kan för mycket. Kan läraren verkligen neka honom det?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej, din son har rätt att läsa spanska från årskurs 6 om hans grundskola erbjuder läsa spanska (annars kan en grundskola endast erbjuda t.ex franska och tyska). Att din son kan för mycket (eller för lite) ... spelar för nybörjarkurs i moderna språk på grundskolan ingen roll. Med andra ord, spelar elevens förkunskaper i detta fallet, ingen roll. Du kan be läraren och rektor på skolan läsa innehåll i Skolförordningen, kapitel 9, §§ 5 - 7
    Vidare gäller också att i fall eleven är "för duktig" så ska han erbjudas extrauppgifter och möjlighet att fördjupa sig i ämnet och läsa vidare snabbare. Det är också elevens rättighet. Du kan klaga hos grundskolans huvudman (om det är en kommunal skola - hos kommunen, kontakta chefen för utbildningsförvaltningen) och om det är en privat grundskola din son går på - kontakta styrelsen för den organisationen som driver skolan.
    Som sista utväg får man anmäla ärendet till Skolinspektionen.
    Visa mitt svar på din sons skola, så tror jag det ordnar sig. Du får gärna skriva här i tråden (senare) om hur det går.
    Lycka till!