Jacob

    Hej, Jag läser min första termin på juristprogrammet i Göteborg. Efter några veckor på programmet känner jag mig lite osäker på om det verkligen är här jag vill plugga. Min första fråga är om det går att byta studieort under programmets gång, dvs. jag läser några kurser här i Göteborg för att sedan byta till ett annat universitet och läsa resterande kurser där. Min andra fråga är hur jag ska prioritera utbildningarna. Kommer jag strykas från programmet jag läser nu om jag prioriterar andra program före och blir antagen på någon av dem? Eller går det att tacka nej om jag blir antagligen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob,
    vad Antagning.se har tidigare förklarat för oss är följande: på kurser som ingår i din nuvarande utbildning (det programmet du läser nu) har du platsgaranti. Så, du behöver lägga in ny utbildning du söker till högst upp (du kan söka många nya högskoleutbildningar: både kurser och program) och du kan bli antagen upp till 45 hp per termin nya kurser (det motsvarar 150% av studietakt); sedan lägger du längre ner kurser som ingår i din nuvarande utbildning, där du har platsgaranti och kommer då bli antagen till dem, såvida att du inte hoppar av (meddelar på din institution att du slutar på utbildningen).
    När du är antagen till en ny utbildning kan du antingen försöka läsa allt som du är antagen på, samtidigt, alltså läsa på mer än heltid, vilket är tufft att orka och hinna med, eller så väljer du vilka utbildningar du behåller och vilka som du tackar Nej till.

    Om du kommer in på samma program på ett annat lärosäte och har med dig godkända kurser från samma utbildning, ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning; så säger studievägledare på lärosätena man ska göra. Är det samma eller mycket liknande kurser som du redan har godkända betyg i, behöver du givetvis inte läsa om dem, utan får besked att de kommer "tillgodoräknas", men för att få ett sådant besked måste du både bli antagen till programmet och ansöka om tillgodoräknande.
    Om du endast vill byta ort - alltså vill hoppa från samma utbildning till "samma utbildning" på ett annat lärosäte utan att förlora tid, då är du beroende av flera faktorer: finns det ledig plats på den nya utbildningen? stämmer kurs-ordning överens på de 2 lärosäten? Om svar på båda frågor är Ja, då ser jag ingen anledning till varför du ej skulle kunna byta utbildningsort. Du får gärna kontakta utbildningsansvariga på den utbildningen du vill komma in på och fråga om de har ledig plats. Jag vet inte om de kan gå med på att skriva upp dina kontaktuppgifter och lova att de kontaktar dig om ngn ledig plats uppstår... men du får fråga om det, kanske kan de göra så.