Caroline
    Hej, går i 8an och drömmer om att åka på ett utbytesår i USA/Kanada/Storbritannien ( har även släkt i USA och Kanada ). Jag har bestämt mig för att gå ekonomi, där man läser mycket teori. Vill åka i första eller andra ring, och det enda som hindrar mig är ifall jag behöver gå om ett år eller inte. Har läst på om utbytesår rätt länge, men har inte fått ett riktigt svar. Vilka lösningar finns det för att åka på ett utbytesår utan att gå om ett år? Jag vet att det finns en distansskola i Sverige och svenska skolor i andra länder också, men jag vill gå på en vanlig skola. Hur gör jag? Hur förbereder jag mig inför ett utbytesår om det så vore möjligt att åka utan att gå om? Jag har velat åka sen i 6an och jag blir bara stressad av att tänka på sådant här för att jag är rädd att jag missar min chans, eller att det inte ens går. Är en väldigt ambitiös elev, och driver alltid framåt. Vill så gärna åka för att jag dels älskar att resa och redan reser ofta, och för att uppleva mer av en annan kultur. Sedan vill jag även förbättra min språkkunnighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,

    det är bra att du gillar att läsa och att du vill läsa utomlands.

    Men - om man vill ha Examensbevis från en svensk gymnasieskola, måste man ha betyg från 3-åriga heltidsstudier i SVENSKA KURSER.

    Du nämner själv möjlighet att läsa på en svensk skola utomlands - se vilka svenska skolor utomlands som finns - I dagens läge, nov 2017, finns det 7 gymnasieskolor utomlands>

    Om man läser ett år på en annan skola, som inte är en svensk gymnasieskola då återvänder man sen till sin gymnasieskola och "läser om" ett år. Gymnasieskolan är då skyldig att "hålla en plats för dig" - men endast om du bevisar att du har åkt utomlands för att just STUDERA. Gymnasieskola kan kräva bevis på att du har för avsikt för att studera och sedan att du faktiskt har studerat; i annat fall kan gymnasieskola ge din plats till en annan elev, och då kan du inte återvända till samma gymnasieskola.

    Du kan åka bort efter grundskola och söka sedan "ett år för sent" till gymnasiet; det är din rättighet. Gymnasiet är frivilligt. I Sverige är det endast grundskola som är obligatorisk. Det är altså, inte så att alla som vill läsa på gymnasiet, får göra så. Nej. Det är en förmån. Vill man inte eller kan man inte läsa på gymnasiet, har man rätt att söka jobb eller göra ngt. annat... ? gå på praktik... eller vad för ngt. som helst.
    Kika gärna på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa - ett billigare alternativ att läsa ett år utomlands. Men man läser ändå 3 år på gymnasiet i Sverige + ett år utomlands, dvs sammanlagt 4 år efter grundskola som man tar studenten>>>.

    Det är vad som gäller.

    Bästa hälsningar

    ANNA