hjälp

    Hej, jag vill göra ett naturvetenskapligt basår, eftersom jag ej har behörighet för en linje jag vill komma in på pga att jag valt fel linje på gymnasiet. Är dock lite förvirrad över "platsgaranti," är det garanti även om man inte t.ex uppnår "jämförelsetalet?"

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jämförelsetal är det snittbetyg uträknat på alla de kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet, förutom betyget i gymnasiearbete. Betyget i gymnasiearbete räknas inte in. Så, om du får examensbevis från gymnasiet, kommer jämförelsetal kunna räknas ut. Att "uppnå" någonting här förstår jag inte riktigt... kanske menar du att meritvärdet (summan av jämförelsetalet + de eventuella meritpoängen) är för lågt för att "av egen maskin" komma in på ett universitetsprogram? Är det du menar?
    Om meritpoängen var god läs på gymnasieGuiden.se&meritpoäng; meritpoängen är inte obligatoriska att ha.
    Om platsgaranti... det är upp till utbildningen man söker till att inför varje antagningsomgång besluta om platsgaranti kommer att erbjudas eller inte; och om platsgaranti kommer att erbjudas, då skriver lärosätet självt reglerna angående vilka utbildningar och för vem som platsgaranti kommer att erbjudas. På förhand går det inte att veta om platsgaranti kommer att erbjudas eller inte (det får man se första dagen i anmälningsperioden, när det blir dags att söka, alltså).
    Om kraven du behöver uppnå för att få examensbevis från gymnasiet var god se gymnasieGuiden.se/examen

    Studie- och yrkesvägledare
    • hjälp : Tack för hjälpen!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!