Jacob
    Hej undrar om det finns undantag för personer med dyslexi och svår ADHD. I fysik 2. Skulle vara tacksam för svaret. MVH
    • Peter : Du har rätt till extrahjälp om du har diagnos på pappret; undervisning i mindre grupper eller kanske individuellt; längre tid på provet - möjligtvis ... sådan typ av hjälp borde du har rätt till.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jacob;

    betygskriterier och innehåll i kurserna är desamma för alla. De som har extrasvårt borde få hjälp i form av undervisning i små grupper, kanske t o m individuell undervisning och/eller handledning; längre tid, om så önskas av en elev, för att klara proven... - t.ex om alla skriver på 2 timmar, så kan en elev som har Intyg om att hen behöver mer tid - få 3 timmar på provet... sådan typ av hjälp hoppas jag att alla som behöver kan få. Men om du menar att det skulle krävas lägre nivå på kunskaper - på ren svenska att man kan mindre än vad som krävs för godkänt betyg men ändå får godkänt betyg pga svårigheterna, så finns det inte. Man kan inte få godkänt betyg om man ej kan uppvisa godkända kunskaper.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    Peter syv