Elev
    Hej! Jag vill läsa till apotekare, behörigheten är biologi 2, kemi 2, fysik2 och matte 4.
    Just nu läser jag basår på universitet och jag har skippat fysik 1 eftersom jag behöver bara fysik 2.
    Min plan är att klara fysik 2 och ansöka till apotekare programmet, jag är osäker om jag kommer in på grund av mina meritpoäng. Därför tänkte jag att ansöka till receptarieprogrammet (sedan plugga vidare till apotekare) som har lägre meritpoäng samt behörigheten är biologi 2, kemi 2, matte 4 och fysik 1, är jag behörig i så fall? Eftersom jag inte har fysik 1 men jag kommer förhoppningsvis ha fysik 2.
    Tack

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja, du borde betraktas som behörig om du får godkänt betyg i fysik 2, även om du inte har godkänt betyg i fysik1a; detta på grund av att kurserna i fysik bygger på varandra- fysik2 är ”fortsättningskurs ” efter fysik 1a. Har man godkänt betyg i en högre/överliggande kurs anses man som behörig om det krävs, för särskild behörighet, en lägre/underliggande kurs.