Victoria
    Hej! Jag funderar på vad jag ska välja för gymnasielinje. Jag tycker marknadsföring och företagsekonomi verkar ganska kul och jag kan tänka mig att jobba som t.ex fastighetsmäklare eller marknadsförare av något slag i framtiden. Men jag tycker också det verkar väldigt kul att jobba inom media på något sätt, kanske inom tv eller radio eller jobba som webbdesigner. Kan jag utbilda mig till detta om jag går ekonomi eller måste jag gå något annat gymnasieprogram?

    Jag tycker teknik verkar ganska kul men jag är rädd att det blir alldeles för svårt med matten och jag är inte villig att plugga matte flera timmar efter skolan då det inte är mitt favoritämne. Annars tycker jag teknik verkar som en bra linje med roliga inriktningar som design och produktutveckling eller informations och medieteknik. Jag undrar också ifall det är väldigt mycket datorteknik så som kodning och liknande på teknikprogrammet i t.ex inriktningen informations och medieteknik. Jag är inte särskilt intresserad av det och jag är rädd att om jag väljer teknik så kommer i princip alla i klassen vara jätte tekniskt intresserade och...typ datanördar så att säga.

    Jag har även funderat på samhäll media men efter att ha besökt det programmet tyckte jag det verkade väldigt flummigt och inte så seriöst. Jag kände därför att jag borde välja någon annan linjen med lite mer "användbart innehåll" eller vad man ska säga. Jag har väldigt bra betyg (ca 290 poäng) och vill därför verkligen ta vara på dem och inte slösa bort dem på ett program som samhäll som har ganska mycket lägre ingångspoäng.
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Victoria,
    på gymnasiet bör man ta mycket mer eget ansvar än på grundskolan. Du kan göra väldigt mycket på egen hand - läsa på /info- finns ju på Internet, t.ex. alla mattekurser ligger helt öppet på www.matteboken.se och så finns det räknestugor att få hjälp i via www.mattecentrum.se/.

    Jag råder dig att boka "skugga en elev" på teknikprogrammet och på ekonomiprogrammet - då du kan under en dag vara "en gymnasieelev".
    Om du t.ex. väljer gå Ekonomiprogrammet på en skola som erbjuder både inriktning Ekonomi och Juridik, kan du till åk2 välja inriktning. På Juridik läser man Matte 1b och 2b. På Ekonomiinriktningen läser man matte 3b också. Du kan under å k1 bestämma dig ang. hur mycket matte du orkar med och välja inriktning därefter.
    Angående "användbart innehåll" på ett gymnasieprogram - så är det många kurser som är obligatoriska på alla program och det är exakt samma kurser - t.ex. på alla högskoleförberedande program läser man Engelska 5 och 6, Idrott och hälsa 1, Svenska 1, 2 och 3, Samhällskunskap 1b. Man läser även Historia /lite mindre på Teknikprogrammet - en 50 poängskurs Historia 1a1/ men på alla andra högskoleförberedande program läser man Historia 1b, 100 poäng.
    Om du tittar på "ingångspoäng" så är det lägsta poängen, dvs en elev som kom in sist av alla - om du tittar på Medel, så kanske det blir helt annan bild. Medel/eller median/ visar genomsnittet på alla elevers Mtv.
    Det är annars extremt svårt att försäkra sig om att hamna rätt i alla ämnen - så att det inte blir för lätt eller för svårt. Mycket beror på vad du själv vill och orkar med. På gymnasiet förväntas du ta eget ansvar: söka info-, forska i ämnena, lära dig på egen hand och inte vänta på att läraren säger till.
    Det kan inte finnas någon garanti på att du eller någon annan elev hamnar helt rätt i precis alla kurser, att läraren är den bäst passande just för din inlärlingsstil mm.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf kan du se programplan för teknikprogrammet. Här http://www.gymnasieguiden.se/program/TE kan du läsa om programmet med dess olika inriktningar /klicka på inriktningens namn i spalten till höger på sidan.../.

    Se i skolornas presentationer när de har Öppet hus och gå på så många som möjligt. Boka "skugga en elev" på flera skolor. Tänk på att det kan vara roligt att vara bäst i klassen. *L* :-)
    Här kan du se några skolornas presentationer:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/cybergymnasiet-goteborg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/birger-sjoberggymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/international-it-college-of-sweden
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/it-gymnasiet-goteborg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kitas-gymnasium-2
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kunskapsgymnasiet-goteborg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lbs-kreativa-gymnasiet-goeteborg

    Du hittar alla gymnasieskolor i Sverige på www.gymnasieguiden.se. Om du blir medlem på sajten, vilket går snabbt & är gratis, får du tillgång till många fler funktioner - kan få påminnelse när skolorna har öppet hus och kan sortera ut skolor som erbjuder t.ex. både Teknikprogrammet & Naturvetenskapsprogrammet /på samma skola/ samt går också att tävla om fina priser.

    Läs i skolornas presentationer, gå på så många öppna hus som du hinner, skugga en elev på flera skolor, prata med dina föräldrar & återkom sen. Vi skall försöka hjälpa dig att välja rätt utbildning!
    Anna SYV