Akma
    Hej! Jag går sista året av bild och formgivning och vill utbilda mig till bildlärare. Den högskola jag vill in på hade 17.80 som intagning för betyg med komplettering förra året. Jag vet inte mina betyg än men när jag gissat hur mycket mitt merit efter studenten kommer bli tror jag ca 15.5 minst, max 16.
    Är det möjligt för mig att plugga på komvux och sedan söka programmet och kanske komma in? Hur mycket måste jag isåfall plugga, hur många kurser och hur många år om jag skulle ligga på ett D i betyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill börja svara med att råda dig göra ansökan till högskoleutbildningen ändå, även om du inte tror att ditt meritvärde skulle räcka - detta för att antagningsgränsen kan gå ner. Du kommer ångra dig om du inte gör ansökan och sedan skulle det visa sig att du skulle kommit in, om du sökte. Ansökningsperiod är till 17 april 2023, så gör ansökan på www.antagning.se och komplettera sedan med examensbevis senast 21 juni 2023 (men helts så fort du kan, direkt när du får ut ditt examensbevis från gymnasiet).
    Med det sagt, så går vi vidare till nästa punkt - hur höjer man sitt meritvärde? Här har jag en fråga till dig: kommer du ha några merit/Extra-poäng? Det är en viktigt fråga för att man kan med endast några få kurser höja sitt meritvärde med + 2.5 (max antal meritpoäng är 2.5). Läs gärna information på gymnasieGuiden.se/merit
    Exempel: om ditt snittbetyg blir 15.5 och du sedan tjänar ihop 2.5 meritpoäng, då blir ditt nya meritvärde cirka 18.0 och det räcker att du får betyget C i kurserna Engelska 7 och moderna språk 3 och 4 (till exempel).
    Att på komvux få lov att läsa kurser i vilka man redan har godkänt betyg är oftast inte möjligt; komvux tar inte in på kurserna. Och betyg i nya kurser som inte ingår i ditt examensbevis kommer räknas in endast om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Inga andra nya kurser kommer räknas in och med det gör ingen påverkan på ditt meritvärde.
    Hur ska man i så fall gå tillväga om man redan är behörig men har för lågt meritvärde för att komma in på den högskoleutbildning som man vill komma in på? Jo, det första man undersöker är om man redan har max antal meritpoäng. Om man har uppnått max meritpoäng, 2.5 men fortfarande har för lågt meritvärde, då får man se om man lyckas hitta var man kan göra prövningar för att höja de betygen som ingår i examensbevis från gymnasiet.
    Och så finns det också HP-urvalet där man konkurrerar med resultatet från högskoleprovet. Det är därför bra om du kan göra högskoleprovet!
    Du frågade hur lång tid skulle det ta att läsa på komvux. Om du ska läsa kurser för meritpoäng, t.ex Engelska 7, moderna språk 3 och 4 och/eller högre mattekurser, t.ex matematik 2,3 och 4 då är varje av de kurserna en 100poängskurs och en 100p.kurs läses på heltid på fem veckor, eller på halvtid på 10 veckor eller på 25% av studietakt - på 20 veckor. Så, om du läser tre 100p.kurser på heltid, tar det 15 veckor. Läser du dem på halvtid - tar det 30 veckor.
    Och sist vill jag tipsa dig om att det finns "liknande yrken" också... Du vill bli Bildlärare men titta också på "liknande yrken" (OBS! yrken kan likna varandra på många Olika sätt):
    det är bl.a följande yrken som kan ses som "liknande yrken"...

    Animatör

    Cirkelledare

    Etisk konstförfalskare

    Gatuporträttist

    Grafiker

    Hantverkspedagog

    Kalligraf

    Keramiker

    Konstmålare

    Konstnär

    Konstterapeut

    Storyboard artist

    Tecknare

    Yrkeslärare

    Studie- och yrkesvägledare