Lina
    Hej! jag har lite undringar. Jag går just nu samhällsprogrammet i Gävle. Och jag skulle vilja söka om nästa år till Hotell och Turism programmet fast som lärling så jag får hälften praktik då jag inte klarar av att gå i skolan på heltid. Jag undrar bara om det finns en sån utbildning i gävleborg eller vart finns det närmast? Och får man bidrag om man går det i någon annan ort som är minst 2h ifrån den orten man bor i om programmet inte finns inom 2h?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lina,
    vad som gäller när man är gymnasial Lärling kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling
    och Lärlingsersättning får man om man har Lärlingskontrakt. Den ersättningen är för närvarande 1000 kr. per månad.

    Att läsa på annan ort är en annan sak och är en separat fråga, dvs man kan vara lärling på sin egen ort eller lärling på annan ort. Ersättning för resor till annan ort eller för boende på skolorten får man i olika fall: t.ex. om utbildning är Riksrekryterande eller om utbildning inte finns i egen kommun. Det är lite komplicerade regler kring det och undantag kan också finnas. Inte helt lätt att veta på förhand hur mycket pengar man kan få, gäller att sätta sig in i detta ordentligt. Bra information finns t.ex. på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Ang. var finns Lärlingsutbildningar på HTprogrammet, så hittade jag den här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/bromangymnasiet inriktning Hotell och konferens
    Se om den skolan ligger bra till från din bostad - för att kunna pendla.
    Sedan kan det löna sig att kontakta de skolorna med HT nära dig eller där du vill läsa där det inte står att lärlingsutbildning finns, men man kan fråga och det kan vara på gång att de planerar att starta med det.
    På den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/borgarskolan finns det HT med två inriktningar men vi har ingen uppgift om Lärlingsutbildning kommer att erbjudas från nästa år. Mitt råd är att du kontaktar skolan med den frågan.

    Återkom gärna och berätta vad du får för svar och hur det går med dina studier!
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare