Fizzy
    Hej
    Jag går andra året på gymnasiet och har sen tidigare F i tre kurser från ettan . Och det här året har jag fått F i de flesta kurserna som jag har haft inklusive grundämnena. Kan fortsätta till trean men kommer att ha ungefär tio kurser som jag måste pröva. Vad är det bästa jag kan göra ? Ska jag gå om eller fortsätta till trean och göra prövningarna.
    Och jag går på ett högskoleförberedande program, räker det med godkända betyg för att komma in på en utbildning?

    Förlåt ställde många frågor men måste verkligen veta, jag vet inte vad som är bäst för mig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fizzy!
    Fick du av din skola erbjudande att gå om åk2? Om inte, är det inte säkert du kan gå om åk2... det är inte eleven som bestämmer att gå om ett år på gymnasiet.
    Kan det eventuellt vara så att du kanske skulle "vinna på" att byta program och gå på ett annat program?
    Om du har svårigheter med vissa ämnen - kanske du behöver stödundervisning i just de ämnena. Mitt råd är att du pratar med din klasslärare/mentor, med kurator och med studie- och yrkesvägledare på din skola och kanske även med rektor - för att be dem om råd; de känner dig och din situation, det gör inte vi här på Fråga SYV.

    Att du ska kunna få godkända betyg på 10 prövningar i slutet av åk 3 är, enligt min erfarenhet, inte realistiska förväntningar. Jag har mycket svårt att tro att det går att klara av det.
    Det kan vara så att du skulle tirvas och prestera bättre på ett annat program, kanske på ett yrkesprogram.

    Ännu en möjlig orsak till varför man ej får godkända betyg i de kurser man läser kan vara dyslexi och/eller dyskalkyli och i så fall behöver man hjälp av en speciallärare.

    Utan att veta väldigt mycket mer om dig och din situation, är det omöjligt att ge konkreta "rekommendationer" om vad som skulle vara mer fördelaktigt för din framtida skolgång.

    Det går också för dig att fortsätta läsa på din utbildning och få de betyg du kan få och se sen, efter åk3 - vad som kan göras... det finns ju Komvux, folkhögskolorna, arbetsmarknadsutbildningar /som Arbetsförmedlingen kan ordna/ och andra sätt att utbilda sig som vuxen, även om man inte på gymnasiet har lyckats få bra betyg.
    Vänligen och lycka till!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare