Kim
    Bor i Norra Skåne och undrar om man kan gå på gymnasiet i Kronobergs län i t.ex. Växjö?
    Om man kan det så undrar jag om man kan söka till vilken skola som helst där eller är det bara vissa skolor som man kan söka?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kim,
    kommuner brukar sluta samarbetsavtal och några olika kommuner agerar i så fall som om de vore en kommun vad det gäller antagning till gymnasiet. Fråga SYV på din skola eller se på Antagningssidan vilka kommuner som du får söka till "som om det vore din egen hemkommun". Utanför det samarbetet brukar det ske ett annat samarbete vad det gäller vissa utbildningar - t.ex. Naturbruksgymnasierna, IB-programmet och ev. någon ytterligare utbildning.
    Om du vill söka till en skola som inte omfattas av samarbete kommuner emellan, så gäller följande:
    1. Riksrekryterande utbildningar får man söka som om de fanns i den egna kommunen
    2. till Friskolorna blir du första handssökande och konkurrerar med ditt Mtv
    3. till kommunala skolor blir du andrahandssökande och kan komma "i mån av plats" (om alla behöriga sökande kom in och det finns ledig plats)
    Mer info- om vad som gäller vid ansökan till olika skolor inkl ekonomisk hjälp under studietiden finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så om jag skulle söka till en kommunal skola skulle jag komma in om det blev någon plats över på programmet?
    • Milla : Ja, enligt de reglerna som finns idag, så funkar det precis så. Du har förstått det helt rätt! Mvh Milla SYV
    • : Tackar för all hjälp!