Anton
    Hej! Jag hade tänkt göra en prövning på mandarin 3, och jag undrar ifall man kan gå på komvux och läsa upp betyget om jag inte skulle få ett särskilt bra betyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    om du är 16 år och läser på gymnasiet - så är det endast din din egen gymnasieskola som du kan göra prövningar.
    På komvux kan man läsa eller göra prövningar från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år eller om man redan har läst 3 år på gymnasiet - kan man vara yngre... Prövningar på komvux kan man iofs göra, oavsett åldern, men då måste man ej vara inskriven på någon gymnasieskola.

    Undervisning i Mandarin förekommer inte speciellt ofta i Sverige. Svårt att hitta var man kan läsa eller göra prövningar i det språket, men om du hittar - så, ja! Visst är det möjligt att höja betygen!

    vänligen
    ANNA

    Problemet med prövningar är delvis att Provningar får endast erbjudas i de kurser, i vilka finns det Pågående undervisning... om det är inte alltid finns tillräckligt många elever som vill läsa Mandarin 3... och ibland så finns det inte lärare som kan och vill undervisa... så det blir ett stort problem...