Maria1999

    Jag går just nu på läkarprogrammet i Stockholm och har sökt till läkarprogrammet i Uppsala. Jag undrar om det är möjligt för mig att gå samma program på två olika lärosäten under en period samtidigt eller om jag kommer förlora min plats här i Stockholm om jag skulle ångra mig och vill stanna kvar i Stockholm? Jag bor i Uppsala och vill se om jag trivs bättre om jag studerar i Uppsala men vill inte förlora min plats i Stockholm.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är en ovanlig (i alla fall för mig) fråga. Samhällsekonomiskt sett, är det en förlust om en och samma person ska "sitta på två stolar" (läsa samma program på två olika lärosäten), så jag blir inte förvånad om institutionerna kommer att "reagera" och kräva att du väljer en plats (ett lärosäte) och "befriar" platsen på den andra - detta inte minst med tanke på att platserna på läkarprogrammet är mycket eftertraktade och mycket dyra och du blir ju inte "två personer med läkarexamen som kan ta två olika läkarjobb samtidigt", eller hur?
    Rent formellt, om vi glömmer hur dyra och eftertraktade utbildningsplatserna på läkarprogrammet är, så kan du bli antagen till utbildningen i Uppsala men du har platsgaranti på de kurser som ingår i ditt program i Stockholm, så ett tag kan det ju kanske "gå" innan institutionerna upptäcker att du är inskriven på två olika heltidsutbildningar samtidigt.

    Studie- och yrkesvägledare