Emir
    Är antagningspoängen som är nämnda i antagningstatistiken dem som garanterar en plats? Till exempel står det 22.40 för läkarprogrammet VT2015 urval BII på Lunds Universitet, om man får 22.50 är man då garanterad en plats?

    Skulle också vilja fråga: Om man skaffar sig grundläggande behörighet i svenska genom Tisus hamnar man fortfarande i BII?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Antagningsstatistik tas fram i efterhand. Man kan inte få platsgaranti - inte ens med det högsta möjliga meritvärde och det högsta möjliga resultat på högskoleprovet.

    Antal utbildningsplatser ställs mot sökandes betyg i betygsgruppen och mot resultat av HP i högskoleprovsgruppen.

    En situation kan uppstå när antal sökande som har det högsta möjliga meritvärde är fler än antal utbildningsplatser och då blir det utlottning av platserna.

    I HP gruppen: om antal platser är färre än antal sökande med högst resultat på HP tittar man då på betyg och rangordnar utifrån meritvärde men utlottning kan ändå äga rum i fall det till den sista platsen blir flera kandidater som har samma resultat på HP och på betyg.

    Ang. Komplettera med betyg och TISUS, så är det så att man måste ha alla betyg (både för grundläggande och för särskild behörighet) i sin gymnasieexamen för att konkurrera i BI eller i BIex, det handlar alltså inte om enbart grundläggande behörighet.

    Om jag minns rätt, behöver du komplettera med fysik, då hamnar du i BII gruppen redan. Då blir det en hypotetisk fråga om du kunde undvika hamna i BII gruppen i fall du valde att göra TISUS i stället för att läsa eller göra prövning i svenska.

    Det finns fall då man kan prövas både i Kompletteringsgruppen och i icke-komplett.gruppen men då måste man ha alla kurser för behörighet i ett utbildningsdokument och komplettera sedan enbart för att höja konkurrenskraft i sina betyg.

    Tyvärr så verkar detta inte funka i ditt fall då du måste lägga till betyg i fysik för att bli behörig.

    Ber om ursäkt om jag missuppfattade din situation eller din fråga. Återkom i så fall.

    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    Anna
    • : Jag hoppas kunna ta Physics SL IB certificate för att inte påverka mitt meritvärde. Jag trodde dock inte att det räknades som en komplettering om jag tog IB certificate i Physics samt Tisus eftersom jag inte skulle ha tagit någon kurs på Komvux eller liknande. Med 22.50 så finns det väl en ganska bra chans att bli antagen om antagningspoängen i statistiken visar 22.40 eller lägre? Tack så mycket Anna. Mvh, Emir
    • Liselotte : hör med antagning.se men vår uppfattning är att du kompletterar när datum för betyg ligger senare än datum för gymnasieexamen.