Vanessa
    Hej !

    Jag undar hur skulle det se ut att omvandla om alla mina betyg till det nya systemet om mina betyg fyller åtta år i år?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Vanessa, du behöver boka tid hos Studie- & yrkesvägledare på komvux i din kommun, ta med dig alla dina betyg från gymnasiet och ev.andra betyg (om du t.ex. gjorde prövningar) - och gå igenom dem noga. Du kanske hinner få ett Slutbetyg innan den möjligheten försvinner 1 juli 2015. Efter 1 juli i år är det enbart Gymnasieexamen som får utfärdas och den ställer högre krav på bl a obligatoriska kurser och det är även fler godkända poäng som krävs för Gymnasieexamen.
    Det är fördelaktigt för dig att hinna få ut Slutbetyg men tiden är knapp och det är bara på undantag som man får - enligt Rektors beslut - att få ut just Slutbetyg.
    Mitt råd till dig är därför att snarast möjligt träffa SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Mvh Mikael SYV
    • : Hej Mikael
    • : Jag har redan en planering som jag förljer för slutbetyg innan den 1 juli , men jag kommer inte hinna att läsa 600p på den här korta som är kvar. Om det går flerän åtta år och inte tagit ut slutbetyg så raderas det dina betyg som jag har tidigare läst i gymnasiet. Men min fråga är raderas det allt eller vissa ämnen som till exempel estetisk verksamhet eller andra ämnen som nu inte finns i det nya systemet ?
    • Mikael : Jag törs inte svara på den frågan då det kan bero på exakt vilka koder dina kurser har. Man måste se de betygen och sitta och räkna mycket exakt på alla datum - när det är 8 år sedan betyg sattes... sedan kan man be om att få ta in gamla betyg om man kan påvisa att kunskaper hölls "levande" genom t.ex. arbetslivserfarenhet. Ta upp din fråga med en SYV på komvux är det bästa rådet jag kan ge dig!
    • Anna : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu, jag har några förslag att komma med! *L*
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    jag förstår att det är jobbigt att läsa på mer än heltid och att du riskerar att inte hinna.
    Jag har några förslag:
    1. prövningar - betyg från prövningar kan eventuellt tas in i Slutbetyg;
    2. 200 poäng icke-godkända kurser kan du också ta in i ett Slutbetyg;
    3. gamla kurser kan man få dispence för dvs rektor på komvux kan bevilja undantag & man kan ta in några gamla kurser - exempel: om vi säger att du har godkänt betyg i Matematik A sedan 10 år, du ansöker om att få läsa Matematik B och får godkänt betyg i den nu. Eftersom kursen Matte B bygger direkt på kursen Matte A, då får rektor i detta fallet bevilja undantag och ta med betyg i Matte A in i Slutbetyg. Ett annat exempel: om du har ett gammalt betyg i något språk och sedan har arbetat med det språket (har arbetsgivarintyg som bevisar det) - kan rektor också bevilja ta med det gamla språkbetyget med i Slutbetyg.
    Om du redan nu vet att du inte kommer att hinna få ett Slutbetyg innan 1 juli 2015, då är det kanske bättre att göra om planeringen så att du läser mot Gymnasieexamen. Annars så kanske du får betyg nu under våren i några kurser som sedan inte kan tas in i gymnasieexamen. Jag vill inte skriva att du läser i så fall "alldeles i onödan", absolut inte! För att all kunskap är värdefull och kan komma till nytta. T.ex. om du gör högskoleprovet, som mäter allmän kompetens och kunskaper på olika områden - så får du nytta av allt som du läste innan.
    Jag håller fullständigt med om att det bästa för dig är att boka tid hos Studie- och yrkesvägledare på komvux och diskutera alla de olika alternativ. Ta med dig alla dina betyg till möte med SYV. Skriv ner frågor som du vill ställa till SYV och kanske t o m skicka dem till SYV på förhand - via mail, då det är svåra frågor och SYV behöver kanske samråda med rektor innan hen kan svara till dig.
    Om jag var i dina skor, skulle jag skicka mina inscannade betyg, planering av ett Slutbetyg samt mina frågor till SYV - via mail snarast möjligt och be att få ett möte inom mycket kort.
    Jag kommer att hålla tummarna för dig! Hoppas jättemycket att det löser sig på ett bra sätt för dig!
    Kämpa på!
    Många hälsningar från Anna, SYV på Fragasyv.se