Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att få psykologlegitimation gäller i Sverige att få ut examen från psykologprogrammet (som är en 5-årig universitetsutbildning). Se framtid.se/yrke/psykolog
    Särskild behörighet till psykologprogrammet på de svenska lärosätena består av godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2) och Matematik 2 (2a, 2b eller 2c).
    Dessutom måste du ha grundläggande behörighet och det får du om du tar ut examensbevis från gymnasiet och har godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6.
    BF är ett yrkesprogram men det ingår från Hösten 2023 kurser för grundläggande behörighet, svenska 2 och 3 samt i engelska 6 du ska bara låta bli att välja bort de kurserna. Uppnår du kraven för examensbevis och har godkända betyg i bland annat svenska 2 och 3 samt i engelska 6 så får du grundläggande behörighet. Du får gärna kika på Programplan för BF, se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/BF/programplan/Programplan_BF.pdf
    Du ser i programplanen (länk ovan) att kurserna samhällskunskap 1a1 och 1a2 är obligatoriska kurser, så se till att försöka få godkända betyg i de kurserna. Matematik 2a får läsas som programfördjupning men det är inte säkert din skola erbjuder den kursen. Om din skola erbjuder dig välja matte 2a, välj läsa den kursen och försök få godkänt betyg. Helst ska du försöka få höga betyg, så höga som möjligt. Om du på gymnasiet inte kan läsa matematik 2, kommer du behöva komplettera efter gymnasiet. Obehöriga kan inte tas in på svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Gör också högskoleprovet så många gånger du hinner och orkar. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet där du får en extrachans att komma in.
    Psykologprogrammet är en mycket populär utbildning (i alla fall i Sverige just nu) och därför finns det många sökande till de utbildningar och många sökande har också mycket höga betyg och även högt resultat från högskoleprovet. Försök därför få så höga betyg du kan i alla kurser du läser!
    Men titta också på "liknande yrken":
    Alkohol- och drogterapeut

    Arbetsterapeut

    Barnombudsman

    Beroendeterapeut

    Beteendevetare

    DNA-coach

    Enneagramkonsult

    Familjerådgivare

    Grafolog

    Handledare i sorgbearbetning

    Kurator

    Livscoach

    Lyckoforskare

    Mental coach

    Motivationspedagog

    Peer supporter

    Psykiatriker

    Psykiatrisjuksköterska

    Psykologilärare

    Psykologisk coach

    Psykoterapeut

    Rättssociolog

    Sakkunnig krisstöd

    Samlevnadsexpert

    Samtalsterapeut

    Sexolog

    Sjuksköterska inom psykiatri

    Sjukvårdsrådgivare

    Skolkurator

    Sociolog

    Socionom

    Sömncoach

    Studie- och yrkesvägledare