Emilia
    hej, så jag tänkte gå estetiska serieteckning och illustration men jag kanske ska bli dansare i framtiden. jag har dansat i 7 år nu, kan jag fortfarande bli dansare även om jag inte går i den inriktningen då? om jag gör tvärt om och går på dans istället för bild kan jag fortfarande bli en illustratör/animatör? jag har ritat sedan jag var 7 och hade a i bild i åttan men sänkte det till b i nian för jag bytte skola.

    vad krävs för att komma in på dans skolor som t.e.x dans akademin i stockhom? eller skolor utomlands?
    vad krävs för att bli gå på en animatör/illustratör skola? behöver jag gå på en skola i inriktning på det eller kan jag gå dans?

    jag är mest inriktad att gå på serieteckning och animation. men kan jag endå bli dansare?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Emilia,
    Till dansakademín i Stockholm /danslinjen/ kan man söka från 10 årsåldern /och upp till 23 år/, se här http://base23.se/dansarlinjen/
    det viktigaste är att man kan bli "godkänd" på auditions.
    Om man vill studera på Högskolenivå, måste man även ha Grundläggande behörighet till högskolestudier /den får man om man har Gymnasieexamen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, t.ex. Esteriska programmet/.

    Om du går estetiska programmet /vilken inriktning som helst/ och uppfyller kraven för Gymnasieexamen (som är 2500 gymnasiepoäng & alla obligatoriska kurser godkända) - då får du Grundläggande behörighet. Den andra delen i antagningen är att klara sig igenom Auditions/uppvisningar- tester i dans.

    Angående studier utomlands, så är det väldigt svårt att säga generellt - för att det finns olika regler i olika länder. Här http://www.studera.nu/studerautomlands.4.7433f8012f7262642c80001461.html kan du finna mycket bra information om studier på college och universitet utomlands. Oftast väger svensk Gymnasieexamen tungt /dvs erkänns/ i de flesta länder.

    Du kan bli dansare om du går en annan utbildning /vilken som helst/, men det gäller då att ha tid & engagemant att träna tillräckligt många timmar för att bibehålla dansformen och sedan hitta en arbetsgivare som vill anställa dig som dansare.

    Om yrke Illustratör kan du läsa här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D392&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    och om yrke Dansare - här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D62&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    På länkarna ovan finns det även förslag på vilka utbildningar som är lämpliga för Illustratör & för Dansare.

    Önskar dig en fortsatt fin sommar och återkom gärna om du har fler frågor!
    Liselotte SYV
    Liselotte