Mira

    Hej! Jag går 1an på gymnasiet, naturprogrammet och har sedan några år tillbaka har haft problem med min psykiska hälsa. Just nu har jag depression, gad, grava sömnproblem, panikångest och ptsd (det sistnämnda pga mobbning i tidigare skolor). Jag ska även på utredning för Autism inom kort, då det finns starka misstankar om att jag har det också. Min fråga är om det finns chans att bli sjukskriven från gymnasiet? Jag vill verkligen inte hoppa av, då jag trivs med skolan och min klass väldigt bra. Men jag känner att det snart är min sista utväg då skolan säger att de inte kan hjälpa mig mer än de gör och det enda de gjort är att ge mig extra tid på prov - vilket inte alls hjälper mig i de vanliga dagarna på skolan vilket nästan är mitt största problem. Allt det ovan gör mig väldigt trött och när jag kommer hem från skolan orkar jag inte ta tag i något, det enda jag orkar göra är att vila (för sova, det kan jag inte) och detta gör att jag kommer efter mer och mer då jag inte hinner med alla läxor pga min bristande energi och ork. Om det går att bli sjukskriven från gymnasiet, på deltid eller heltid, vart är det man vänder sig? Jag är inskriven på bup sedan lite mer än ett år tillbaka men de gör ingenting och jag har inte hört av dem på några månader (troligen pga att de inte har någon tid), så jag kan inte direkt ta upp det med dem heller.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    man kan givetvis bli sjukskriven när man läser på gymnasiet. Prata med kurator på din skola och med skolsköterskan, de kan inte själva sjukskriva dig men de kan förmedla kontakt till skolläkare.
    Även om du blir sjukskriven på heltid, kan du ändå delta i undervisningen i den mån som du orkar... om den sjukskrivande läkaren tycker att det är bra idé att du ändå försöker gå i skolan t.ex på deltid: läsa vissa kurser eller att du går till skolan de dagar eller halvdagar som du orkar; i så fall kan du troligtvis inte förväntas få godkända betyg i många kurser, men det kan ändå vara bra att delta i undervisningen i den mån du orkar.

    Ännu ett alternativ är att du försöker bli inskriven på IM:Individuellt alternativ, som egentligen är i första hand för elever, obehöriga till de nationella programmen, men det finns ett antal elever på olika orter som påbörjade läsa på ett nationellt program men sedan ej kunde fortsätta... och blev inskrivna på IM. På Individ.alternativ kan man kombinera vissa studier med praktik; och man kan under vissa perioder gå på helpraktik, alltså endast på praktik på hel- eller på deltid och på en eller på flera arbetsplatser. Du kan inte själv bestämma att du ska gå Individ.alternativ. Det bestämmer rektorn på IM. Men om du får rekommendation från skolläkare eller från en psykolog från BUP om att det är ett bra alternativ för dig, så har du kanske en chans att lösa det på det här sättet.
    Allmän info om IM:individ.alt finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMI

    Ett annat alternativ är att du hoppar av gymnasiet, försöker ta hand om din hälsa på bästa sättet och söker till år1 till hösten 2020. Det kanske inte det som vi vill rekommendera i första hand... men det är ändå frivilligt att gå på gymnasiet. Det är i Sverige endast grundskola som är obligatorisk. Och hälsan är det viktigaste du har. Är man inte tillräckligt frisk, kan man inte studera eller jobba. Så är det. Därför är det jätteviktigt att i första hand ta hand om sin hälsa.

    Vänligen och lycka till!

    ANNA