Filip
    Tjena!

    (Jag skriver stad X och Y för atthålla städerna anonyma.)

    Jag gick på högstadiet i Stad Y. När jag valde gymnasium sökte jag till IB i stad X. Tyckte inte riktigt om det och går just nu ekonomiprogrammet i stad X. Då har jag frågan om jag kan gå första året här nere och sen flytta tillbaka upp till sommaren och gå andra året på ekonomiprogrammet i stad Y? Jag läser inte historia i första året vilket de i Stad Y gör. Men de läser inte privatjuridik som jag gör.

    Kan även fråga vad skillnaden är mellan att få F i moderna språk 3 och hoppa av det. Om det påverkar något i framtiden förutom meritpoängen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Filip, du har rätt att söka om till åk1 och kommer du in, kan du gå 3 år /från början/.

    Alla byten är det upp till rektor på den skola dit du vill byta. Finns det inte någon ledig plats, blir det ett Nej. Om plats finns, bestämmer rektor att ta in en ny ellev eller inte göra det. Du kan inte kräva få byta. Du kan bara fråga och invänta svar.

    ang. skillnaden i vad man läser på olika skolor - så kan rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program (om det behövs) men det går även att lösa på andra sätt. Om en ny skola tar in dig, kommer de att hitta lösningen.

    Ang. F i Moderna språk 3 eller "hoppa av". Jag avråder från att hoppa av - för att i så fall förlorar du rätten till studiebidrag från CSN.

    Men F i Moderna spåk 3 kan du ändå få Examensbevis. Men om det fattas poäng (för få betygsatta kurser), kommer du få Studiebevis och kommer att sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Hälsningar

    Mikael SYV