Hazal
    Hej,
    jag håller på välja inriktningar mellan juridik och ekonomi inom ekonomiprogrammet och har beslutångest mellan båda, om jag väljer ett av inriktningarna går det att senare läsa upp ämnet på högskola? Om jag nu ska läsa upp bara juridik/ekonomi utan något vidare problem? Är osäker på vad jag vill bli i framtiden men vill helst arbeta inom dessa områden

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    man behöver inte på gymnasiet läsa juridiska kurser för att bli behörig till att läsa juridik på eftergymnasial nivå. Särskild behörighet till juristprogrammet består av godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b.
    Vilka kurser som ingår i inriktningar på EK kan du se i programplanen för EK. Av alla inriktningskurser på EK är det endast Matematik 3b, som är obligatorisk kurs på inriktningen "ekonomi", och som krävs för särskild behörighet: till ekonomiutbildningar på högskolenivå. De andra inriktningskurserna i inriktningarna på EK krävs inte inför högre utbildningar. Så, om du vill bli behörig till både juridiska och ekonomiska utbildningar på eftergymnasial nivå (på de svenska högskolor och universitet) då kommer du behöva få godkänt betyg i matte 3. Om din gymnasieskola kan erbjuda välja matte 3 (t.ex inom programfördjupning eller som en kurs inom individuellt val) för elever som läser inriktning Juridik, och du läser den kursen och får godkänt betyg, blir du lika behörig till högskoleutbildningar som om du läste inriktning ekonomi.