Klara12345klara

    Jag vill bli pilot och undrar vad man ska läsa på gymnasiet och vad man behöver läsa efter för att kunna bli de och om de är en lång o svår utbildning. Går de att läsa ekonomi på gymnasist för att bli de?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det finns flera olika pilot-yrken - bland annat Helikopterpilot och Stridspilot. Till Stridspilot och till Helikopterpilot inom FM utbildar man sig inom FM, alltså är det försvarsmakten som utbildar.
    De civila piloter utbildas (i alla fall som det är nu, 2023) i Sverige inom yrkeshögskola och av privata skolor. De utbildningarna brukar kräva att man har gymnasiekompetens (examensbevis från gymnasiet eller från komvux) och godkända betyg i gymnasiala kurser matematik 2 och fysik 1a.
    Gymnasial kurs fysik 1a är en lite större kurs, än de flesta andra gymnasiekurser i Sverige. Den är på 150 poäng. De flesta är på 100p. Ämnet fysik läses på gymnasiet (obligatoriskt) endast på ett speciellt program Flygteknikerutbildning samt på NA och TE. Det ämnet är svårt att välja till på andra gymnasieprogram (dock kan det inte uteslutas att sådant blir möjligt, beror på vad gymnasieskolan kan erbjuda att välja...).
    Så, om du vill bli pilot så fort som möjligt så rekommenderas det att på gymnasiet läsa på FXNA eller TE, för att annars behöver man komplettera efter gymnasiet bland annat med kursen fysik 1a innan man kan bli behörig till svenska utbildningar till "civil-pilot".
    Om det speciella programmet - se information på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/FX

    Studie- och yrkesvägledare