Angelica
    Hej jag började nu i höst i Samhällspogrmmet med inriktning media. Allt känns bra hittills, men att gå språkvalet (jag går i tyska 3) är verkligen ingen höjdare. Har tidigare haft dåliga lärare och ett år utan tyska alls, och ligger därför efter i "kunskaper". Finns det någon chans att man kan utesluta språkvalet helt? Isåfall vad skulle det få konsekvenser? Och hur går man tillväga för att sluta i det? Kan man läsa något annat så att man får samma behörighet senare?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, språk är dessvärre obligatoriska kurser på Sam så dom går inte att bli av med eller byta bara rakt av. Om du har så stora svårigheter att det drabbar dina övriga studier och gör din studiesituation ohållbar även om du får stöd i tyskan eller på annat sätt så kan man som ett vidare stöd reducera (ta bort) kursen. Du måste dock under din gymnasietid eller i vuxenutbildningen efter studenten läsa in kursen på något sätt eftersom den behövs för din gymnasieexamen.

    Man kan även utifrån samma scenario jag beskrivit ovan byta ut kursen - dock inte om kursen har startat och är igång. Har man ett annat modersmål än svenska och vill läsa just modersmålet då kan man byta ut moderna språket mot modersmål. Prata med din tyskalärare hur hen kan stötta dig och komplettera dina grundkunskaper - just steg 3 och 4 i språk ger dig ju en hel del värdefulla meritpoäng som du kan ha nytta av - så det kan vara värt och kämpa! /Lena, Syv