Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    i Brasilien är det cirka 97% av befolkningen som har modersmål portugisiska; det är alltså ett huvudspråk i Brasilien (i alla falls om det är nu, året 2023). Kan du det språket? Skulle du kunna ha portugisiska som undervisningsspråk i din utbildning? Om inte, då kommer utbud av tillgängliga (språkmässigt) utbildningar bli liten; jag hoppas man kan hitta utbildningar i Brasilien som då det blir dags för dig att söka till de utbildningarna, kommer att ha undervisningsspråk engelska och att du samtidigt har lärt dig så pass bra engelska att du kan studera på det språket.
    Sedan tillkommer det "rätten att vistas i landet och studera i landet" - alltså visumfrågan? Den får du ställa till Brasiliens Ambassad i Stockholm.
    Ännu en viktig fråga är om du blir behörig till de utbildningar som du vill läsa? och sedan om du också kan vinna i konkurrensen om utbildningsplats och bli antagen?
    En viktig fråga är också: kommer du att ha råd att åka till Brasilien, bo där och studera? Kommer du behöva betala terminsavgifter på den utbildningen som du kom in på? Om ja, kommer du att ha råd att göra det? Om nej, då kostar det ändå att bo, äta, åka till skolan, köpa "läroböcker" eller tillgång till webb-material, t.ex vissa dataprogram som du kan behöva använda dig av inom utbildningen och de kanske inte går att få gratis?
    Sedan, blir en fråga om vad du ska använda din brasilianska utbildning till (om du nu lyckas få den)? Vill du bo och jobba i Brasilien? eller vill du bo och jobba i ngt annat land, i så fall i vilket land?
    Högre utbildningar (på eftergymnasial nivå) brukar anpassas ganska mycket till de reglerna och omständigheter som finns och råder i samma land. Att med högre utbildning från ett annat land få jobb i "ett annat" land kan bli problematiskt (det kanske i vissa fall inte alls går, över huvudet taget).
    Så du får fundera på de frågorna och tankarna som jag har skrivit upp ovan och tänka på att det är "ungefär så här" man måste gå tillväga för att förbereda sig inför de eventuella studier utomlands. Inom EU (och ännu "bättre" inom Norden) är det lättare - där behöver man som svensk medborgare inte tänka på i fall man har rätt att vistas i det landet och studera där. Men språkfrågan och kostnadsfrågan (om man har råd) är aktuella i alla länder.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare