Adrian

    Hej! Jag har tänkt att börja studera på Örebro universitet. Min tanke är att ta kanditatexamen i företagsekonomi. Jag kommer däremot vilja starta med att söka till enskilda kurser då jag inte kommer in på programmet. Går det att få 90hp inom företagsekonomi genom att enbart söka till kurser? Hur säkert är det att komma in? Jag vill alltså ta reda på den bästa vägen till en examen inom företagsekonomi på Örebro universitet. Har jag möjlighet till det trots att jag ej kommer in på ekonomiprogrammet? Hälsningar, Adrian

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adrian,
    mitt förslag blir att du söker läsa Ekonomiprogrammet och även Civilekonomprogrammet men också till

    Grundkurs i företagsekonomi på Örebro Universitet; och som ditt ännu lägre prioriterat alternativ kan du söka till kursen i Nationalekonomi på Örebro Universitet. Och som dina lägst prioriterade alternativ kan du kanske ha de små kurserna i företagsekonomi som ges på Örebro Universitet, t.ex kurs/foretagsekonomi-internationell-logistik
    Det kan inte ges några garantier på att komma in varken sig på ett program eller på fristående kurserna.
    Platsgaranti ges inom programmet, alltså om man kommer in på programmet då får man läsa varje nästa kurs som ingår i programmet (under förutsättningen att man klarade av lägre/underliggande kurser).
    Läser man fristående kurser och vill sätta ihop dem till en examen, är det en "osäker väg" att gå; du kommer behöva söka till varje "nästa kurs" och konkurrera om plats. Det går tyvärr inte ge ngn garanti på att du kommer in på alla de kurser som du skulle behöva för att få ihop till kandidatexamen.
    Vilka kurser du behöver få godkända betyg i för att kunna få ut kandidatexamen i företagsekonomi? Egentligen är det en fråga du måste ställa till studievägledare på den institutionen där du vill få ut examen, men så mycket kan jag säga: minst 90 hp företagskonomi, alltså 3 terminer på heltid + kandidatkurs + totalt 180 hp. Kurser i nationalekonomi bör kunna ingå, i alla fall minst en kurs á 30 hp - det är därför jag råder dig söka även till den kursen, bland annat.
    ***
    Med anledning av "corona-situationen" kan antal utbildningsplatser utökas och då är det troligt att antagningsgänser blir lägre, därför råder jag dig söka i första hand till just den utbildningen som du egentligen vill komma in på (även om du inte tror att du kommer komma in). Om du är BEHÖRIG till ekonomiprogrammet, sök det i första hand.
    Lycka till!
    Vänligen
    ANNA