NilsBergh

    Jag har fått besked om att jag kommit in på psykologprogrammet på mittuniversitetet. Jag räknade inte med att komma in alls först men hade ändå hellre gått på något annat universitet, t.ex. Umeå (står på reserv 17). Jag undrar 1) om det går att byta till ett annat universitet om man väl kommit in på programmet? Har hört att man eventuellt kan ringa i början i terminen och se om en plats öppnar upp. 2) Om man inte går vägen med psykologprogrammet, går det praktiskt sätt att plugga en först en kandidat i psykologi, sen en master i Köpenhamn/utomlands, få dansk/utomlands examen och därefter gå kompletterande kurs i lund, och i slutändan konvertera den examen till svensk. Är det en för stor chansning? Har folk gjort så tidigare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det säkraste och troligtvis även snabbaste vägen till en svensk psykologlegitimation är att plugga psykologprogrammet på ett svenskt lärosäte. Med utländsk psykologexamen kommer du behöva få svar från socialstyrelsen ang. eventuella kompletteringar men problemet kan bli att det blir svårt (och i värsta fall) omöjligt att komplettera eller att det tar väldigt lång tid att komplettera. Du skriver "gå en kurs i Lund"... den kursen kanske finns idag men kommer den finnas om fem år? Det är ingen som kan svara på den frågan. Utbildningsutbud förändras och reglerna likaså. Utbildningarna kan också bli längre. Innehåll i utbildningarna kan också förändras. Om vi tar läkarprogrammet som exempel så är det numera ett 6-årigt program i Sverige. För inte alls länge sen var den utbildning kortare. Och även psykologprogrammet kan bli längre eller/och förändras i sitt innehåll - detta medan du läser mot din examen utomlands. Och då kommer du behöva göra andra kompletteringar som inte på förhand kan garanteras att det ens blir möjligt.
    Att byta till ett annat lärosäte kan inte heller garanteras. Så länge ett program kan ta in fler studerande så kallas folk från RESERV. När de slutar kalla från reserv så kan de inte ta in fler. Dock är det inte omöjligt att efter t.ex en termin eller ett år kontakta det lärosäte där du vill läsa och fråga om de har ledig plats på grund av avhopp. Det kan på förhand inte garanteras att någon ledig plats kommer att finnas. Om ngn ledig plats finns så kan det uppstå konkurrens om den platsen (flera personer kanske vill ta den platsen).
    Mitt råd är att du börjar läsa där du kom in, blev Antagen. Men du kan hoppas att du kommer in från RESERV in på det lärosäte där du egentligen vill läsa. Kommer du inte in från RESERV så försök byta efter första terminen och senare, efter andra terminen och så vidare. I värsta fall kommer du att läsa hela utbildningen på det lärosäte där du nu är antagen. Om du inte kan acceptera det, så är det upp till dig att bestämma vad du vill göra. Du kan givetvis hoppas på att det löser sig via utländsk examen t.ex...

    Studie- och yrkesvägledare