Adam

    Jag går en yh-utbildning nu som heter bygg och anälggnings-ingenjör. Den är på 2 år. Genom denna kan jag bli arbtesledare och mättekniker. Men inte byggnadskonstruktör. Som man kan bli på dem 3 åriga byggigenjörsutbildningarna. Då undrar jag. Finns det andra vägar att gå. Ex komplettera min utbildning för att bli byggnadskonstruktör alt en motsvarighet till högskoleingenjör? Tack för svar Mvh En Adam

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,

    om du kommer in på ett högskoleprogram, kan du ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning och din högskoleutbildning kan bli kortare om du har yh-examen i bagaget, men det kan inte garanteras på förhand; detta pga det ej finns centrala bestämmelser om yh-poängen kan "översättas" till högskolepoäng utan varje lärosäte får göra en egen bedömning och du kan få olika svar från olika högskolor/universitet: vissa kanske direkt svarar Nej, vi tar inte hänsyn till dina tidigare studier inom yrkeshögskola och andra vill titta på vad du läste på yh och bedömer sedan om din högskoleutbildning kan bli kortare.

    Allmänt gäller:
    yrkeshögskola och högskola-universitet är olika skolformer. poängen inom olika skolformer kan inte direktöversättas ... utan individuella bedömningar gäller. Högskoleutbildningar är mer teoretiska. YH_studier är mer praktiska och de är oftast också kortare än "motsvarande" eller liknande högskolestudier.

    Övrigt:
    det finns yh-utb som i sina namn har ordet "konstruktör" & det är inte förbjudet läsa fler än en yrkeshögskoleutbildning, kika gärna på
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/cad-konstruktor-mechanical-designer
    yrkeshogskolan-kungsbacka/cad-konstruktoer-inom-mekanik