lathunden442

    hej jag håller på att tänka att söka ett el jobb, men jag har ju gått på el och energi programmet innan med yrkes-examen och bra betyg, men det var 3-4 år sedan nu funderar jag det där med jobb ansökning, går det att söka in på företag med så gamla betyg? mycket tacksam för råd och tips mvh-

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    satta betyg gäller tillsvidare. På det sättet blir inte betygen "gamla"... men vad arbetsgivare anser kan vara "en annan femma". Om arbetsgivare ska tillsätta en tjänst och så söker det flera som både har relevant utbildning + flera års arbetslivserfarenhet inom rätt bransch, då har de andra som saknar erfarenhet inom rätt bransch rätt så små chanser... och dessutom förlorar man på att ens utbildning är "gammal". Det är tyvärr så att personer som inte ganska snabbt efter sin utbildning börja jobba inom rätt bransch har senare (ofta) svårt att få jobb som motsvarar deras "gamla" utbildning som de ej använde sig av direkt när de gick ut den utbildningen. Vad ska man i så fall göra? Jo, sök alla de jobb du vill ha men var beredd på att du kanske inte får ngt jobb men sök också till påbyggnadsutbildningar; t.ex finns det många påbyggnadsutbildningar inom El-område inom yrkeshögskola, se utbud på www.yhguiden.se
    Om du går en påbyggnadsutbildning inom "el", så söker du sedan jobb på grund av den "färska" utbildningen; utbildningar inom yrkeshögskola ligger, dessutom, på högre nivå (de är Eftergymnasiala) än utbildningar på gymnasienivå.
    Se några exempel på YH-utbildningar:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/energioptimering-med-inriktning-styr-och-reglerteknik-och-automatisering
    utbildning/campus-varberg/energitekniker-med-inriktning-vindkraft
    utbildning/teknikhogskolan/elektronikingenjör
    utbildning/teknikhogskolan/elkraftsingenjör
    Samtidigt som du söker jobb och utbildningar (du kan söka många olika utbildningar samtidigt) kan du också försöka komma in på en arbetsplats på någon sort praktik (fråga Arbetsförmedlingen om de kan hjälpa dig med att få en "arbetspraktik").

    Studie- och yrkesvägledare