Olivia
    Hej!
    Jag går Naturbruksgymnasiet och går nu andra året. Läser i annan kommun men känner att detta inte var riktigt rätt. Jag läser Engelska 6 och svenska 3. Alltså högskolaförberedande ämnema. Vill byta till sammhälsprogrammet.
    skulle detta funka utan att behöva gå om 1an? att lixom "hoppa" in. Självklart förberedd på extra plugg osv. Tycker om skolan och skulle inte vara problem att läsa extra då jag gillar att läsa. Mvh

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Olivia,
    det är bra att du tycker om skolan och det inte är ngt problem att läsa extra för dig.
    Dock, är det ovanligt att kunna byta från NB till SA utan att gå om minst ett år. Jag skulle säga att även om du skulle önska byta till åk1 nu, så är det ganska otroligt att du skulle få göra det - pga stor skillnad i de kurserna som man läser på de två programmen. Även om du är beredd att plugga extra, vilket är jättebra och en nödvändigt förutsättning, så är det mycket lärartid som går åt att ge dig handledning och förbereda tentorna för dig, rätta dem och bedöma om du har tillräckliga kunskaper i alla delmoment, som resten av klassen har genomgått under augusti - januari. Och här pratar vi om några månader... Du vill läsa in halva gymnasiet på egen hand.
    Det är rektors beslut. Du får helt enkelt kontakta rektorerna på SA på alla de skolor som du kan tänka dig att byta till. För det första, så måste plats finnas. Om plats finns, kan rektor fatta beslut att ta in dig och i så fall - i bästa fall - till åk1. Jag kan inte tänka mig att någon rektor tar in dig till åk2 SA. Har aldrig hört talas om ngt. förut i alla fall. Du får givetvis fråga.
    Rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program men Gymnasiegemensamma ämnen får inte bytas ut, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    alla de kurserna som står under Gymnasiegemensamma ämnen måste finnas med i Examensbevis från SA.
    Du läste Matte 1a, på SA läser man en svårare kurs Matte 1b och sedan 2b - och det är helt nödvändigt att du får betyg i Matte 2 för att kunna ta ut examen från SA.
    På NB skulle du kunnat läsa Matte 2a, men på SA är det 2b. Det kan bli ett av problemen.
    De övriga kurser som finns i din examen bör kunna "härledas" till SA. Det är möjligt att ta in några kurser från NB till examen från SA, men att fylla ut 1,5 års studier som du missade på SA, tror inte jag är möjligt.

    Som sagt, jag tror det kan gå att hoppa in i åk1 på SA (med lite tur). Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=9&vocation=&variant=&county=&order=school kan du lätt hitta alla gymnasieskolor som erbjuder SA (välj län/kommun)
    Mvh Liselotte SYV

    Liselotte