Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32080 frågor besvarade.
Genväg till gymnasiet för nyanlända?
6 Svar
Hej Emma,
det finns olika aspekter i detta... Jag tänker så här; att det kanske är det viktigaste att eleverna skaffar sig bra Grund för vidare studier. Även om de har faktiska kunskaper i t.ex kemi, matte mm., så kan de inte "det på svenska". Exempel - matteuppgift Räkna ut yten på gaveln på huset... hur ska man räkna om man inte vet vad "gavel" är? Man kanske räknar då ytan på taket eller på väggen...? och så är det i alla andra ämnen också. Det som ofta händer att man med utländska betyg får bedömning att man har "godkänt betyg i samhällskunskap, men enligt min åsikt, så är det inte samma "samhällskunskap" som man lär sig i olika länder. Därför skadar det inte alls, utan kan hjälpa mycket - om man får "repetera" allt PÅ SVENSKA.
Jag "röstar" därför för att läsa grundskolekurserna, även om man formellt sätt skulle kunna slippa...
Det är många ggr till elevernas nackdel om man skyndar på för mycket. Det kan då lätt bli så att eleven förstår DELAR av texter, men inte allt... och det blir då extremt svårt att klara gymnasiet. Vi ser också exempel på elever som fick Examnesbevis med godkända betyg - men i praktiken ej förstår tillräckligt mycket svenska; då kan inte komma in på någon eftergymnasial utbildning eller, om de kommer in på den, klarar inte av att läsa där. De kan också ha svårt att få och kunna behålla ett jobb, när arbetsgivaren efter ett tag "upptäcker" att den anställde faktiskt ej förstå instruktionerna tillräckligt bra och klarar därför inte av sitt jobb, trots de "formella meriter", t.ex Examensbevis.
Om elever har Faktiska kunskaper i ämnena, borde de kunna rätt så snabbt "gå igenom kurserna" - när de har lärt sig svenska till tillräckligt hög nivå OCH det finns även forskning som påvisar att man lär sig ett nytt språk snabbare om man studerar Ämneskunskaper PÅ DET NYA SPRÅKET, i stället för att "rabbla glosorna". :)
Jag vet att det finns elever som har mycket bråttom . De vill komma in på gymnasiet "imorgon" och bli klara med gymnasiet "nästa vecka" och med högskola "nästa månad" och sedan få jobb direkt. :) Och det finns av dem också några få som skulle kunna klara det bra - att blixtsnabbt "gå igenom systemet" men det är ett Undantag. Individuella bedömningar behöver göras. Det går inte att ta fram en tabell som gäller alla de olika ländernas utbildningar. många ggr har inte eleverna betyg med sig. Om de har betyg, så är det ändå extremt svårt att veta om det är "snällbetyg" eller om lärarna verkligen ställde krav på elevernas kunskaper. Även "riktiga betyg" kan inte "helt och fullt" med 100% säkerhet "översättas" till svenska kurser, därför att man i olika länder läser inte exakt samma "avsnitt" inom olika ämnen. Det är alltså omöjligt att skapa ett system där alla betyg från alla världens länder kan direkt översättas till "svenska betyg".
Och det är de Faktiska kunskaper som är de viktigaste.
Ännu ett alternativ kan tyvärr vara att eleven "har glömt" mycket av det som hen kunde "då" hen fick sina betyg i hemlandet; t.ex pga psykiskt trauma... att man har betyg behöver inte alltid (tyvärr) betyda att man också ha de kunskaperna och vad hjälper det att ha betyg om man ej har de faktiska kunskaperna?
Summan av kardemumman:
jag är övertygad om att det är bättre att eleverna skrivs in på alla grundskolekurser och att lärarna är uppmärksamma på de som är mycket snabba och duktiga och ger dem möjlighet att snabbt "gå igenom" och få betyg för att kunna fortsätta läsa vidare.
Hej,
Betygen från utlandet måste vara översatta till svenska, vilket bekostas av eleven själv, och antagningskansliets personal måste veta vad betygen står för, dvs om eleven blivit godkänd i hemlandet.
Om ansökan till gymnasiet i "Fri kvot"
kan bli aktuell om eleven ”kommer från skolenheter vilkas betyg eller omdömen inte utan vidare kan jämföras med betygen från grundskolan” (Gymnasieförordningen 7 kap §2).
Viktigt!
Man får aldrig glömma att utländska elever till stor del saknar de förkunskaper som krävs för ett nationellt program i Sverige, så även om de skulle ha svenskan blir det tufft att hänga med i övriga ämnen. Att komma in på ett nationellt program är inte alltid det bästa för eleven.
Hej!
Det finns tyvärr inget enkelt svar, eller någon tabell att utgå ifrån . Varje elev som söker bedöms individuellt.
Några faktorer man tittar på i de utländska betygen är:
· Motsvarar betygens nivå (i respektive land) ungefär de betyg som krävs för att komma in på sökt program.
· Har eleven läst och blivit godkänd i de ämnen som krävs för att bli behörig till det sökta programmet?
Andra faktorer som spelar in, när antagningskansliet eller rektor på gymnasiet gör bedömningar, är om det är ett högt söktryck till den aktuella gymnasieutbildningen.
En rekommendation från undervisande lärare är också en viktig del i bedömningen.
Med vänlig hälsning
Peter syv
Hej, vi fick nu svar från gymnasieantagningen i Halland. Var god läs deras svar nedan:
Vi har lite information på vår hemsida om detta, se länk nedan. Vi fungerar som en förmedlare av ansökningar och betyg mellan grund- och gymnasieskolor. Det är inte vi som gör bedömningarna, utan mottagande skolas huvudman. IB har lite andra urvalskriterier än de ”vanliga” nationella programmen, se länk nedan.
http://www.gymnasiehalland.se/16/ansokan/fri-kvot.html#.WeR5P01lKM8
https://www.halmstad.se/barnutbildning/gymnasieskola/sannarpsgymnasiet/utbildningarpasannarp/ibinternationalbaccalaureate.2710.html
Med Vänliga Hälsningar
Antagningshandläggare
hej igen, och här är svar från antagningskansliet i Nyköping, var god läs nedan:
Hej,
Här finns en missuppfattning. Det är inte antagningskanslierna som gör prövningen i fri kvot utan det är huvudmannen för sökt utbildning (kommunal, fristående eller landstingsägd) som gör bedömningen och fattar beslut i varje enskilt ärende.
Beslutet fattas på det underlag som eleven, ofta med hjälp av studie- och yrkesvägledare, har gett in. För att eleven ska kunna antas måste den bedömas ha kunskaper motsvarande de behörighetskrav som finns för de olika programmen.
Vänliga hälsningar
Antagningskansliet
Nyköpings Kommun
Svar /nedan/ från elevantagningen i Region Dalarna:
Vi har inga tabeller el dyligt att gå på, och vi på antagningskansliet bedömer inte elevens utländska betyg.
Mottagande kommun/skolas antagningsnämnd får försöka att bedöma om eleven uppfyller behörighetskravet till sökt program. Att man har med sig motsvarande betyg i de ämnen som krävs för behörigheten.
Betygen ska vara översatta till svenska, vilket eleven får ombesörja att det blir gjort. Viktigt att det finns med intyg/omdöme mm från skolan man går på, vilken kapacitet eleven har att klara av sökt program.
Jag brukar rekommendera mina SYV att där det är möjligt, få eleverna att tenta av ämnen för att få ett svenskt grundskolebetyg, då blir det mycket lättare för nämnden att bedöma eleven i frikvot.
Om vissa elever blir antagna eller ej, kan ju bero på hur många frikvotare som söker till resp program. Man har ju bara ett begränsat antal frikvotsplatser.
När det gäller IB, så får man kolla med de skolor som har detta program.
Med vänliga hälsningar
Elevantagningen
Region Dalarna
Hej igen, jag har nu fått svar som kanske tillför ngt. nytt och förklarar en del :) Var god läs nedan:
"Vi har haft kontakt med Skolverket i frågan och Skolvervet menar att man inte kan översätta den utländksa grundskolebehörigheten rakt av, dvs. att det skulle krävas KE, FY och BI för att vara behörig till NA exempelvis, utan det är en totalbedömning av elevens förmåga att klara sökt program som på ngt. sätt måste "komma fram" eller påvisas. Det görs en individuell bedömning för varje elev och det är respektive huvudman som gör den bedömningen.
Självklart krävs betyg i svenska för att kunna bli antagen till ett nationellt program. Ingen behörighet krävs till IB, mer än att eleven som sökt klarat testerna som görs inför antagning till IB-programmet.
Vänliga hälsningar".
Hej, vi fick nu svar från en kollega, var god läs hennes svar nedan:
Hej, jag har förstått det som så att det görs den s.k valideringen, i de flesta fall, på grundskolan alternativt på IM där eleven kan pröva sina kunskaper för att sedan få betyg för att kunna söka till gymnasiet (se behörighetskrav i bifogad länk). Vissa undantag kan göras från behörighetskraven i särskilda fall exempelvis dispens i engelska eller om huvudman gör bedömningen att eleven förväntas klara sökt utbildning utan att de formella behörighetskraven är uppfyllda i sin helhet och då skulle jag tro att man söker i Fri Kvot.
Man måste nog göra en bedömning i varje enskilt fall tänker jag. Vilket land kommer eleven ifrån och hur lång är den faktiska skolgången? Ett betyg i franska eller matematik kanske kan valideras rakt av medan ett utländskt betyg i samhällskunskap naturligtvis inte motsvarar den svenska kursen.
Här hittar du bra info:
https://www.skolverket.se/bedomning/betyg/oversattning/slutfora-gymnasiestudier-i-sverige-efter-att-ha-gatt-i-skola-utomlands-1.190311
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3576.pdf%3Fk%3D3576
Mvh
Hej,
jag ställde din fråga till Skolverket och fick idag svar från Skolverkets Upplyssningstjänst som lyder:
"Det finns inga nationella regleringar för hur en validering av betyg ska gå till. Skolverket har heller ingen tabell eller liknade som visar utländska betyg i relation till svenska betyg. Det är upp till varje skola om man vill validera en elevs utländska grundskole- eller gymnasiebetygbetyg. Om man väljer att validera finns det inte några nationella regleringar för hur en validering ska gå till."
Frågor och svar taggade med 'tandläkarutbildning' (14 st.)
-
Jurist som vill bli tandläkare?
Hej! Jag har en juristexamen men har bestämt mig för att börja studera till tandläkare. Jag tänkte ansöka till Uppsala universitets tekniskt-naturvetenskapliga basår (som täcker behörigheten för Tandläkarprogrammet,...
Hej, det viktigaste är att du blir BEHÖRIG; alltså att du får godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. Om du inte är behörig, spelar det ingen roll hur höga betyg du... Läs hela svaret -
Från undersköterska ( komvux ) till tandläkare?
Hej! Jag har läst vård och omsorg på distans. Men nu bestämmer jag mig för att läsa vidare och jag vill gärna blir tandläkare. Men jag vet inte riktig hur jag ska börja. Jag har kollat lite på internet, det kräver lika mycket poäng som läkare. Vad behöver jag läsa för att får 22.0 antagning...
Hej Phraephan, det viktigaste är att bli BEHÖRIG, då obehöriga deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats och har med det inte någon möjlighet att bli antagna till en... Läs hela svaret -
Vad ska jag göra för stt studera vidare i Turkiet?
Hej Syv! Jag går sista året på gymnasiet i Stockholm men kommer läsa upp några kurser under ett fjärde år en kort tid. Jag vill bli tandläkare men jag vet att jag inte kommer bli det här I Sverige då antagningspoängen är jätte högt. Jag har samtidigt tänkt att jag vill träffa nya människor och...
Hej Camilla, jag undrar också om du kan turkiska. Eller tänkte du läsa med undervisningsspråk Engelska? För att undervisning på svenska får man inte i... Läs hela svaret -
Behöver hjälp med att reda ut det här?
Jag vet fortfarande inte hur mycket större chans det blir att komma in på läkar/tandläkarutbildning ,när man hamnar i både urvalsgruppen för betyg & för Hp. Kan ni ge exempel på,när man hamnar i en 1 urvalsgrupp respektive när man är med i 2 urvalsgrupper,hur stor chanserna är då var för...
Om du inte har gjort högskoleprovet hamnar du endast i betygsgruppen medan om du har gjort högskoleprovet hamnar du i båda grupperna. Du kan inte enbart hamna i urvalsgruppen för högskoleprovet eftersom du måsta vara... Läs hela svaret -
Fråga om tandläkarutbildning?
Är det bäst att efter VO,först utbilda sig till tandsköterska och sedan vidare till tandläkare,eller är det bäst om man direkt efter komplettering av kurser söker till tandläkarutbildning?. Mvh
Hej! Jag råder dig söka till tandsköterska och till tandläkare samtidigt. Det är oberoende av varandra ansökan och antagning. Skulle du komma in på båda, kan du välja sen. Kommer du bara in på en av dem, läser du den som du... Läs hela svaret -
Hur stor är konkurrensen till tandläkarutbildning?
Eftersom utbildningen omfattar 5 år,som läkarprogrammet.Är det då samma tuffa konkurrens?. Mvh
Ja, det är mycket tuff konkurrens. Med vänlig hälsning Mikael -
Vad gäller vid antagning?
Hej vad gäller vid antagning till tandläkarutbildningen efter Na?,& även andra attraktiva högskoleutbildningar,som tandhygienist utbildning & BMA?,eller andra yrken inom laboratorium?. Mvh
Hej Kimia, det som gäller vid antagning till alla högskoleutbildningar och även andra utbildningar - som t.ex. yrkeshögskole, folkhögskoleutbildningar - är att de som har de bästa förutsättningarna att klara av utbildningen på det... Läs hela svaret -
Grundläggande behörighet till Tandläkarutbildningen?
Hej! Jag tog studenten år 2002 med ett slutbetyg från omvårdnadsprogrammet med inriktning tandvård. På mitt betyg står det: Fullständig poäng: 2370 Individuell poäng: 2380 Antal godkända poäng: 1955 Jag har mellan åren 2007-2009 läst jag på komvux: Biologi B, Fysik A, Kemi A, Matematik...
Hej Saja, för dig som har Slutbetyg från 2002 (dvs innan år 2010) gäller de reglerna som finns på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/ du... Läs hela svaret -
Tandläkarutbildningen, intagningspoäng?
Har läst om tandläkarutbildningen och vad intagningspoängen är och då är det 20.0 eller 21.0 osv. Betyder det då att man måste ha betyget A på alla kurser?
Hej, 20.0 får man i Meritvärde om man har alla A betyg i alla gymnasiekurser eller om man har B-betyg i alla gymnasiekurser + max antal Meritpoäng. Om det förra året krävdes 21.0 för att komma in, då krävdes... Läs hela svaret -
Hur kan man egentligen lyckas?
Med att komma in på läkar/tandläkarutbildningen efter att man gått på VO?.
Hej Kimia, en bra planering kan vara att läsa kurser för Grundläggande behörighet på Vård/omsorgsprogrammet samt Matte 2a. Om du kan och vill, kan du även läsa Matte 3b. Sedan söker du jobb som Undersköterska och kompletterar... Läs hela svaret -
Hur kan man ha en chans att komma in på läkar/tandläkarutbildningen ?
Hur kan jag ha en chans att komma in på läkar/tandläkarutbildningen efter VO?,eller på en högskoleutbildning,som tandhygienist utbildningen?.
Hej Kimia, det bästa rådet jag kan ge dig är att kämpa för så höga betyg du kan och läsa in högskolebehörighet /Grundläggande behörighet/ samt lägga till Matematik 2a på VO. Sedan... Läs hela svaret -
Vad kan jag satsa på för läkar/tandläkarutbildning?
Under 3-4 år som jag går på VO.För att bli behörig till utbildningarna.
Satsa på att få ut gymnasieexamen som inkluderar svenska 3 och engelska 6. Med vänlig hälsning, L. Syv -
Tandläkarutbildning utomlands i Europa?
Hej jag har inte topp betyg har mest E och ett par C, men har E på Englska. jag vill söka universitet i polen för tandläkarutbildning. Jag vet att det finns någon utbildning där som tar emot låga betyg men vet inte hundra vart den heter och vet inte hur jag kan hitta sådana utbildningar. Jag...
Hej Sara, jag börjar med att svara på din sista fråga - om sommarskola. Om jag försåt dig rätt, så går du i å k 3 på en fristående skola. Gymnasieexamen /eller för dem, som inte uppfyller krav för det, - Studieintyg/... Läs hela svaret -
Tandläkarutbildning? Hur går det till?
Hej! Jag går just nu i Vård & Omsorg i årskurs 2. Och har funderar en hel del att bli tandläkare men efter gymnasium så kommer jag inte bli behörig till utbildningen. Och undrar då om jag kan gå ett basår ( och hur kommer det funka?) eller konvux ( hur kommer det att funka) för att plugga Bi B,...
Hejsan, ja, det är ju en helt del kurser som du behöver komplettera. Du kan välja att läsa upp till Matte 3b på Komvux för att då bli behörig att söka till ett Naturvetenskapligt basår på högskolan. Alternativt att du läser upp alla kurser på Komvux. Det går ju också./Lena, Syv
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga