Mikaela
    Får man merit för Matematik 2 och 3 om utbildningen inte kräver matematik som behörighet? Exempelvis juristprogrammet
    • : Om du läser moderna språk och engelska 7 får du 2,5 i meritpoäng. Man kan max få 2,5 så du kan välja att läsa det som ger dig 2,5 i merit, ta det du vet att du kan få bra betyg i. Om du läser alla kurser som ger dig merit väljs de som har högst betyg ut och ''bildar'' 2,5 poäng tillsammans.
    • Julia : Tack Ana, det du skriver stämmer - i vissa fall; ja! 2,5 är Max i meritpoäng som man kan få, men det där att andra kurser som (i princip) ger meritpoäng, men ej ger dem just pga max redan är uppnått,... att de inte skulle räknas in (betygen i dem) - stämmer i vissa fall men inte alltid. Reglerna är rätt så komplicerade och det beror på om kurserna ingår i Examensbevis som "vanliga", ej U-kurser eller om det är U-kurser eller kurser utanför examensbeviset.
    • :

      Hej! Ja jag förstod det men tänkte ifall om hon kan välja ut/bestämma själv, tex var det inte obligatoriskt för mig att läsa ma 2 på gymnasiet :)) det är smidigt att veta det i förhand så man kan anpassa sina studier lite mer. Mikaela om du ska läsa till kurser på gymnasiet (extra tillval) välj också sånna kurser du vet att du är bra på (nu tänker jag inte bara meritkurser och syftar på de som går högskoleförberedande program i min kommentar) och också gärna sånna kurser som erbjuds på andra skolor så du lätt kan prövas i kurserna senare om något skulle krångla (om du inte får tillräckligt högt betyg). Oftast brukar skolan du gått på kunna erbjuda prövningar senare, om du vill höja dig. Men om du får välja ifall du ska läsa moderna språk eller matte, välj det du känner att du är bäst på. Skulle du ändra dig och vilja läsa något där tex matte 3 behövs senare, kan du alltid läsa till det på komvux + få csnbidrag. Men det kan också vara så att du måste läsa både moderna språk och mattekurserna nu på gymnasiet. Oavsett vad se till så du får dina 2,5 i merit :-)! Du kan alltid läsa meritkurserna och annat som behövs för att komma in på en utbildning efter gymnasiet på komvux.

    • : Jag tänkte fråga, oavsett vilket betyg man får i kursen (E-A) är det samma meritpoäng? Alltså om jag får E i matte 2a får jag 0,5 i merit eller kan det vara att jag får mindre? Jag läste någonstans att om man inte får tillräckligt högt betyg i kursen (dock E och högre) så kanske man inte får tillräckligt mycket/maximal merit typ? Är detta fel?
    • : PS Mikaela om du får F i en kurs kan du läsa den på komvux sen. Och om du läst matte 1b/2b kan du läsa matte 1a/2a på komvux och byta ut det betyget om det är högre än det tidigare. Samma med de andra mattekurserna.
    • Julia : Till högskoleutbildningar konkurrerar man med MERITVÄRDE. Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och Meritpoäng. Om man inte har några meritpoäng blir Meritvärde = Jämförelsetal/snittbetyget. ... Betyg i kurser som ger meritpoäng räknas in även i Jämförelsetal och på så sätt kan meritvärde bli högre eller lägre, beroende på hur höga betyg man har i de kurser som ger meritpoäng. Detta gäller de med Examensbevis. Det är andra regler för de personer som gick ut gymnasiet år 2013 och tidigare och har ett Slutbetyg.
    • : Förstår nu, tack!
    • :

      Förstod jag det rätt att det är meritvärdet som varierar beroende på vilket betyg man får i meritpoängskursen, men meritpoängen är detsamma oavsett vilket godkänt betyg?

    • :

      Tack för alla svar! Det är så att jag har läst moderna språk och har redan 1,5 meritpoäng, jag har läst Matte 2 och ska läsa Matte 3, och eftersom Julia skrev att de räknas som två ”halvor” så blir det 1 meritpoäng och då har jag nog 2,5 i merit? Utbildningen jag funderar på har inte någon matematik kurs som behörighet och därför tror jag att man kan använda meriten man får av Matte 2 och 3 istället för att läsa Eng 7. Hoppas verkligen att detta stämmer annars får ni gärna rätta mig.

    • : Det stämmer. Om du gillar matte mer än eng 7 så kör på det :-D
    • Julia : Japp, det stämmer.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, om högskoleutbildningen ej kräver matte för särskild behörighet - ger matematik 2 och 3 var sin "halva" meritpoäng, alltså, sammanlagt + 1.0 meritpoäng.
    Mer om meritpoäng för dig med examensbevis - var god läs på GymnasieGuiden.se/merit