Tina
    Hej, min son vill läsa teknisk fysik på KTH.
    Han läser åk 3 natur-sam +extra fysiken som behövs.
    Han har läst tyska 3 och kommer läsa Ma 5.
    Spelar det någon roll om han läser eng 7 eller tyska 4 som ind. val?
    Ger ma5+ ty3 + ty4 meritpoäng 2,5?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tina,
    om kurserna läses på gymnasiet inom individuellt val eller inom programfördjupning eller som obligatoriska på programmet spelar - för meritpoängen - ingen roll. Reglerna vad gäller meritpoäng för de som läser mot examensbevis finns på gymnasieguiden.se/merit
     Om din son vill komma in på ett av civilingenjörsprogrammen, så krävs det bl a matte 4 och i så fall får man + 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 5.
    Moderna språk 3 och 4 ger sammanlagt 1,5 meritpoäng.Max antal meritp totalt är 2.5.
    Eng 7 och moderna språk 4 ger lika mycket i meritp., + 1.0.
    Så, på så sätt spelar det ingen roll om man har godkänt betyg i eng 7 eller i mod.språk 4 och det är bra att kunna mer engelska men också mer tyska, så här skulle jag antingen försöka läsa båda kurserna (om möjligt) eller välja den kursen där jag trodde att jag kunde få högre betyg, för att betygen även i kurser som ger meritp., räknas även i jämförelsetal/snittbetyget.
    Mvh
    ANNA