Miriam

    Vill läsa en masterutbildning utomlands. Om det blir på Instituto Marangoni är det inom området fashion business, och om det blir på Polimoda blir det troligtvis fashion journalism. Har mejlat UHR sedan länge tillbaka, men deras svar ger mig inte svar på frågan, förstår inte om utbildningen godkänns i Sverige eller inte. Det är verkligen viktigt för min framtid, och jag vet inte vem jag ska prata med angående detta? Det är brådskande, eftersom om det är så att utbildningen inte är giltig i Sverige kommer jag att tacka ja till en annan svensk utbildning väldigt snart. Här under kommer deras mejl i alla fall ”UHR erkänner utländsk utbildning som avslutar med en erkänd examen i utbildningslandet. Utbildningen ska även ha bedrivits vid en utbildningsanordnare erkänd av utbildningsmyndigheterna i utbildningslandet. I Italien ansvarar Ministero dell'Istruzione e del Merito – MIUR för samtliga utbildningsnivåer, från förskola till högre utbildning. På högskolenivå bedömer UHR endast högskoleutbildning avslutad med en nationellt erkänd examen som är en del av det italienska högre utbildningssystemet. Här kan du se vilka är dessa examina. Gällande konstnärliga utbildningarna, är dessa inordnade under ett paraply: ”Alta Formazione Artistica E Musicale”, AFAM. UHR bedömer AFAM-utbildningar avslutade med en nationellt erkänd examen såsom ”Diploma accademico di primo livello” (DA1), ”Diploma accademico di formazione di secondo livello” (DA2) och ”Diploma accademico de formazione alla ricerca”. Här hittar du MIUR lista över erkända konstnärliga AFAM-utbildningsanordnaren. Det finns många privata konstskolor och yrkesinriktade skolor i Italien som är godkända att ge utbildning, men där diplomen som utfärdas inte är statligt erkända. Eftersom skolorna utbildar för en privat arbetsmarknad anser man inte att det är ett problem och föredrar den frihet det ger att inte ha stå under den statliga tillsyn som det innebär för att vara "legally recognized". Ett sådant fall är Instituto Marangoni, som är en privat skola med ett brett utbildningsutbud där vissa utbildningar leder till en nationellt AFAM-erkänd examen men vissa inte. Skolan är erkänd av MIUR att erbjuda AFAM-utbildningar som leder till "Diploma academico di primo livello" i specifika ämnen, sedan specifika läsår och endast på vissa campus som anges i dekreten, som du kan se från MIUR-webbsidan. Sedan läsåret 2016/2017 är campus Istituto Marangoni-Milano behörig att organisera och utfärda "Primo Livello Academico Diploma" i Fashion Design & Accessories (DIPL02). Och sedan läsåret 2018/2019 Istituto Marangoni-Firenze är behörig att organisera och utfärda "Diploma academico di primo livello" i Fashion Design & Accessories (DIPL02). Gällande Instituto Polimoda saknar vi information om den skolan. Jag kan se att den inte listad hos erkända AFAM-utbildningsanordnaren iaf. Utöver högskoleutbildning, erkänner också UHR utländsk eftergymnasial yrkesutbildning avslutad med Diploma di Técnico Superiore vid Istituto Tecnico Superiore. Här hittar du en lista över erkända ITS i Italien. Viktigt att veta är att du inte behöver en bedömning av UHR för att kunna jobba inom design branschen. Branschen är inte reglerad och därför kan du jobba inom den svenska arbetsmarknaden även om UHR inte bedömer utbildningen. Men om du ändå vill studera en utbildning som är nationellt erkänd i både Italien (och därmed Sverige), ska du kolla att utbildning är erkänd av MIUR och den avslutad med en nationellt erkänd i Italien.” Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag tycker du fick ett bra: utförligt och ganska tydligt svar från UHR. En av viktiga "moment" i det svaret är: "... design branschen. Branschen är inte reglerad och därför kan du jobba inom den svenska arbetsmarknaden även om UHR inte bedömer utbildningen."
    Alltså, yrken inom design är i Sverige icke-reglerade och det betyder att arbetsgivare gör egna bedömningar ang.vilken utbildning "i bagaget" som de anställer med. Och veta vad alla potentiella arbetsgivare kommer om ett par år tycka är omöjligt. Den arbetsgivare som du ska söka jobb hos kanske inte ännu finns utan kommer att starta upp sin verksamhet i framtiden. Du kan också själv också starta eget - bli entreprenör eller hyra ut dig själv som konsult och i så fall är det du själv som bestämmer vilken utbildning du behöver skaffa dig för att framgångsrikt driva eget, skaffa tillräckligt antal betalande kunder för att ditt företag ska gå (ekonomiskt sett) runt.
    ***
    UHR´s bedömning av utländsk utbildning är viktig i de fall där personen vill komma in på en högre-/vidareutbildning i Sverige. Så, om du skulle velat komma in på vidareutbildning efter masterprogrammet utomlands, vilket i så fall är forskarutbildning som leder till yrken Forskare och Högskolelärare, då är UHR´s bedömning viktig. Men om du ska söka jobb efter masterutbildningen så är det arbetsgivarnas egna (olika) bedömningar som gäller
    Fördelen med utbildning som ges i Sverige kan vara den att svenska arbetsgivare kan känna till (oftast) och "lita" mer på de svenska utbildningarna. Det är ofta fördelaktigt att skaffa sig högre utbildning i samma land där man senare vill jobba - detta för att utbildningarna anpassas i första hand till de förhållanden som råder i det egna landet.
    Hänvisningar/lästips:
    information om yrken Forskare och Högskolelärare
    framtid.se/yrke/designer

    Studie- och yrkesvägledare