Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror din fråga gäller program på högskola eller universitet, stämmer det? för program finns även inom yrkeshögskola (se www.yhguiden.se).
    Svar på den frågan är: formellt sett, får man ingen fördel när man konkurrerar om plats på högskole-universitetsutbildning (på grundnivå, alltså till ett program som ej kräver tidigare högskolepoäng), om man har högskolepoäng med sig i bagaget (detta som regel) men... om AU öppnas och du söker i AU-urvalet (vilket sker sällan och det är varje lärosäte som bestämmer om AU-urval ska ske eller inte) då kan tidigare högskolestudier spela viss till (ge dig "plus i kanten").

    Sedan, om du efter utbildningen på grundnivå, t.ex efter kandidatexamen, ska söka till utbildningar på avancerad nivå, t.ex masterprogrammet, då görs urval (oftast) på det totala antalet godkända högskolepoäng och i så fall kan de där "extra"-poängen göra att du vinner i konkurrensen och får plats på masterprogrammet.

    Icke-formellt sett... så kan det bli lättare att läsa ett program om man har tidigare erfarenhet av att ha läst på universitetsnivå. I CV-n kan det också bli ett plus om man har fler högskolepoäng. Men även körkort och arbetslivserfarenhet är också viktiga (oftast) när man söker jobb.

    Studie- och yrkesvägledare